Partileder Sylvi Listhaug intervjues etter helgens landsstyremøte
© FrP

FrP krever redegjørelse fra utenriksministeren

Fremskrittspartiet krever at utenriksminister Anniken Huitfeldt kommer til Stortinget for å redegjøre både om prosessen og besøket fra den ekstreme terroristorganisasjonen Taliban.

– Vi forlanger at utenriksministeren kommer til Stortinget. Det er mange ubesvarte spørsmål rundet dette svært omstridte besøket som vi må få svar på. FrP vil ha en gjennomgang av hele saken, sier partileder Sylvi Listhaug.

Hun mener det er uhørt at Stortinget, heller ikke den utvidede utenrikskomiteen som møtes bak lukkede dører, ble orientert om besøket.

– Regjeringen har visst i 14 dager hvem som skulle komme til Norge. Dette var også før møtet i den utvidede utenrikskomiteen der regjeringen ikke fortalte om disse forhandlingene. Jeg stiller også spørsmål ved om hvordan er det mulig at landets statsminister ikke hadde oversikt over hvilke terrorister som kom til Norge som representanter for Taliban, sier Listhaug.

Vil ha svar fra regjeringen

FrP-lederen mener det er en rekke spørsmål Stortinget må få svar på, blant annet om regjeringen planla at møtet skulle holdes hemmelig, hvem som tok initiativ til møtet og hvorfor regjeringen lot Taliban få bestemme hvem som skulle komme til Norge.

– Hvorfor tok Arbeiderpartiet og Senterpartiet i det hele tatt initiativ til et slikt møte? Det naturlige ville vært at det internasjonale samfunnet tok et slikt initiativ og valgte et sted som ikke bidrar til legitimering av en terrororganisasjon, sier Listhaug

Her er spørsmålene hun mener utenriksministeren må komme til Stortinget og forklare:

Når var et planlagt at møtet skulle finne sted?

Var planen at møtet skulle holdes i skjul, uten at det ble offentlig kjent?

Ble andre partier enn Høyre informert på forhånd?

Hvem tok initiativet til møtet?

Hvorfor ble ikke den utvidede utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget informert om forhandlingene på møtet 14. januar?

Hvorfor lot regjeringen Taliban selv få bestemme hvem som skulle komme til Norge?

Hvorfor ble det ikke stilt klare krav til Taliban før de fikk komme til Norge?

Regjeringen har visst i 14 dager hvem som skulle komme til Norge. Dette var også før møtet i DUUFK, der regjeringen ikke fortalte om disse forhandlingene. Hva har Taliban konkret lovet under møtene?

Hvordan konkret skal man kontrollere at disse løftene følges opp?

Hva har norske myndigheter lovet Taliban?