© Håkon Rusdal

Innvandring og integrering

FrP kutter i flyktningytelser

Norge kan ikke ha mye bedre ytelser og tilbud til flykninger enn våre naboland, siden vi da fremstår langt mer attraktive, mener FrP.

Fremskrittspartiet kutter over 5,2 milliarder kroner i innvandrings- og integreringsbudsjettet i sitt alternative statsbudsjett.

- Fremskrittspartiet mener innsatsen for å hjelpe ukrainske krigsflyktninger er avgjørende viktig. FrP har stilt seg bak den felles innsatsen som har blitt gjort både av stat og kommunene for å hjelpe flest mulig mennesker. Etter hvert som vi har fått erfaringer med å ta imot ukrainske flyktninger, så er det naturlig å se om noe kan gjøres smartere og bedre, sier innvandringspolitisk talsmann i FrP, Erlend Wiborg.

Norge har en enormt høy tilstrømning av ukrainske flyktninger og anslagene for ankomster i fremtiden er fortsatt høye. Det har så langt kommet 65 000 ukrainske asylsøkere til Norge, det er flere enn både Sverige, Finland og Danmark til sammen. Til sammenligning kom det litt over 30 000 asylsøkere til Norge under den store asylkrisen i 2015.

Totalt bruker Norge vanvittige 34 milliarder på innvandring og integrering.

Erlend Wiborg

- Selv om vi tar ansvar og hjelper til, kan vi ikke lukke øynene for de enorme kostnadene som medfølger. På to år har kostnadene til innvandring og integrering over statsbudsjettet økt med 15 milliarder kroner. Totalt bruker Norge vanvittige 34 milliarder på innvandring og integrering. Det er ca. like mye penger som vi bruker på politi, domstolene og kriminalomsorgen, sier Wiborg.

Pr innbygger bruker Norge 4 ganger så mye som Sverige på innvandring og integrering, og 10 ganger så mye som Danmark. På tross av at det brukes veldig mye penger, ser det ut til at vi ikke klarer å få ukrainerne i jobb. I Norge har vi klart å få 19 prosent av ukrainerne i arbeid, mens Danmark har klart 53 prosent.

- Det er grunn til å tro at våre generøse velferdsordninger og det høye nivået på ytelsene til flyktninger, bidrar både til at langt flere kommer til Norge, og at de blir mer pasifisert enn i andre land. En gjennomgang viser at ytelsene til flyktninger i Norge jevnt over er høyere enn i Danmark og Sverige, både for de som sitter i mottak og de som er bosatte. Derfor mener FrP at vi må ha ytelser her i Norge, som harmonerer med ytelsene man kan få i våre naboland, sier Wiborg.

- Målet er å få et bedre system som ikke passiviserer flykninger, som får dem raskt ut i jobb, og som ikke er så attraktivt at Norge er et foretrukket land å flykte til, sier Wiborg.

Mer informasjon