Pressefoto av Maris Nilsen
© Fremskrittspartiet

FrP nasjonalt støtter ikke Googles datasenter i Skien

FrPs varaordfører i Skien er tilhenger av Googles datasenter i Skien og forsvarte dette i Debatten på NRK. Selv om FrP nasjonalt kan forstå at de ønsker næringsliv og arbeidsplasser til Skien, så er FrP uenig i at etableringen av datasenteret er en god ide.

FrP mener Googles datasenter i Skien er et prakteksempel på det FRP ønsker å unngå, et enormt strømsluk som vil gi økte strømpriser for hele prisregionen, og i dette tilfellet, lite verdiskapning tilbake i forhold kraftkforbruket.

-Datasenteret vil kreve enorme mengder kraft og areal, og bidra lite tilbake til regionen. Sysselsettingen og verdiskapningen per kilowatt time er forsvinnende liten. Til sammenligning bruker Johan Sverdrup feltet og Melkøya LNG fabrikken mindre strøm kombinert, enn Google planlegger å konsumere på maks scenario, sier FrPs energipolitiske talsperson Marius Nilsen.

Nilsen er også bekymret for at datasenteret skal fortrenge annet næringsliv.

-Dette prosjektet kommer samtidig som store deler av industrien og næringslivet i området ikke har tilgang på nok ren og rimelig kraft , og det er stopp for etablering av ny næringsvirksomhet, sier Nilsen.

FRP mener dette er dårlig bruk av kraften, og tviler på om lokalbefolkningen vil gå med på den massive utbyggingen av landvind som behøves for å erstatte kraften som planlegges brukt her.

-Samtidig som FrP anerkjenner lokaldemokratiet og gir Skien FrP honnør for å jobbe med næringsutvikling, mener vi at dette prosjektet har større ulemper enn fordeler for regionen, og mener derfor at prosjektet ikke bør videreføres, sier Nilsen.

FrP fremmet i fjor i Stortinget Representantforslag om fordeling og bruk av tilgjengelig kraft, hvor vi foreslo en revidering av regelverket rundt leveringsplikt og tilknytningsplikt, slik at det kunne tas større hensyn til tilgjengelig kraft og nettilgang, og ikke minst de samfunnsøkonomiske effektene og konsekvensene av et prosjekt. Dette er et eksempel på prosjekt FrP mener burde vurderes grundigere og etter flere kriterier før enorme mengder kraft tildeles.

Mer informasjon