Datakriminalitet, hackere som sitter i mørket foran hver sin datamaskin. Foto.
© Colourbox

FrP.no utsatt for dataangrep

– Trist for demokratiet, sier markedssjef Helge Fossum.

Torsdag formiddag opplevde Fremskrittspartiets nettsider en periode med nedetid. Det er nå klart at problemene skyldtes et såkalt DoS-angrep på nettsidene.

– Vi har funnet kilden til nedetiden og rapportert dette inn til Nasjonal Sikkerhetsmyndighet. Etter råd fra dem ble forholdet også anmeldt i dag. Det er selvsagt beklagelig med slike angrep og nedetid på våre nettsider midt i valgkampinnspurten, men angrepet ble raskt oppdaget og sidene kjører nå som normalt igjen, sier Helge Fossum, markedssjef i Fremskrittspartiets hovedorganisasjon.

Dette er et DoS-angrep:

• Et DoS-angrep (Distributed Denial of Service) er et angrep der angriperen forsøker å hindre at legitime brukere får tilgang til en tjeneste eller informasjon
  • Dette gjøres som oftest ved å oversvømme nettstedet med trafikk, ved hjelp av et nett av datamaskiner
  • En server kan bare håndtere et visst antall forespørsler på én gang, og dersom en angriper overbelaster serveren med forespørsler, vil det ikke lenger være mulig for andre å få tilgang til nettstedet eller ressursen, såkalt «nedetid»
  • DoS-angrep kalles også tjenestenektangrep
Markedssjef Helge Fossum opplyser at DoS-angrepet er anmeldt etter råd fra Norsk Sikkerhetsmyndighet. © Worren

– Uhyggelig

Fossum legger til at han synes angrepet er trist for demokratiet.

– Nå kjenner vi ikke bakgrunnen for angrepet, men det er ikke helt urimelig å anta at et dataangrep på et politisk parti en håndfull dager før valgdagen kan være politisk motivert. Det er jo i så fall en uhyggelig tanke at noen vil blokkere politisk informasjon midt i et valg. Det er trist for demokratiet, uansett hvilket parti det gjelder, avslutter han.

Mer informasjon