
FrP reagerer på utsatte veiprosjekter
I Stortingets spørretime på onsdagen var det mange spørsmål til Samferdselsministeren om vegprosjekter som Statens vegvesen vurderer utsatt på tross av prioriteringer gitt av Stortinget med et brett flertall i Nasjonal transportplan.
– Det ligger an til at Statens vegvesen anbefaler å utsette disse svært viktige veiprosjektene til siste del av planperioden 2028-2033. Dette er i realiteten å skyve prosjektene ut av Nasjonal transportplan, sier 1. nestleder i Transportkomiteen, Frank Sve fra Fremskrittspartiet.
– Samferdselsministeren svarte svært ullent på våre spørsmål om disse veistrekningene og i realiteten er det Statens vegvesen som nå styrer og dessverre setter samferdselspolitikken i kraftig revers. Landets samferdselspolitikk må bygges på fremtidens behov. Utbygging av veinettet med gammel teknologi og med lav kapasitet er ikke det verken folk flest eller næringslivet har behov for, legger Sve til.
Dette er strekningene Statens vegvesen vil utsette:
- Rv. 282 Holmenbrua
- Rv. 15 Strynefjellet
- E134 Bakka-Solheim
- E14 Stjørdal-Storlien
- E39 Vågsbotn-Klauvaneset
- Rv. 13 Vikafjellet
- E16 Fagernes sør-Hande
Må bygge for fremtidens behov
Samferdselsministeren ble også utfordret i spørretimen med bakgrunn i uttalelser fra lederen i Transportkomiteen, Erling Sande fra SP. Han har tatt til orde for å gjøre standardkutt i mange store vegprosjekter som er lagt til grunn som firefelts vei, slik som E6 gjennom Trøndelag, Gudbrandsdalen og E 18/39 på Sørlandet.
– Det ser dystert ut for fremtidens samferdselsløsninger for viktige transportårer. Samferdselsministerens svar på om de planlagte firefeltsveiene nå skal skaleres ned til tofeltsveier slik Sps Erling Sande har tatt til orde for, er ikke betryggende for folk og næringsliv. Det er nå en regjering som dessverre setter FrPs samferdselssatsing i revers. Ikke bare ønsker regjeringen å heve terskelen for å bygge firefeltsveier, men de sår også tvil om å bygge ut InterCity på Østlandet. Vi må bygge ut for fremtidens behov og ikke gjenta gamle feil som å bygge ut for gårsdagens trafikkbehov. Det har vist seg å bare være dyrt, dårlig og trafikkfarlig, avslutter Morten Stordalen, som er Sve sin partikollega i transport- og kommunikasjonskomiteen.