Veistrekning under konstruksjon. Nylagt asfalt. Foto.
© Dmitry Naumov

FrP reagerer på utsatte veiprosjekter

Statens vegvesen vurderer å utsette flere veistrekninger. FrP-representanter er ikke fornøyd med svaret fra samferdselsministeren.

I Stortingets spørretime på onsdagen var det mange spørsmål til Samferdselsministeren om vegprosjekter som Statens vegvesen vurderer utsatt på tross av prioriteringer gitt av Stortinget med et brett flertall i Nasjonal transportplan.

– Det ligger an til at Statens vegvesen anbefaler å utsette disse svært viktige veiprosjektene til siste del av planperioden 2028-2033. Dette er i realiteten å skyve prosjektene ut av Nasjonal transportplan, sier 1. nestleder i Transportkomiteen, Frank Sve fra Fremskrittspartiet.

– Samferdselsministeren svarte svært ullent på våre spørsmål om disse veistrekningene og i realiteten er det Statens vegvesen som nå styrer og dessverre setter samferdselspolitikken i kraftig revers. Landets samferdselspolitikk må bygges på fremtidens behov. Utbygging av veinettet med gammel teknologi og med lav kapasitet er ikke det verken folk flest eller næringslivet har behov for, legger Sve til.

Dette er strekningene Statens vegvesen vil utsette:

  • Rv. 282 Holmenbrua
  • Rv. 15 Strynefjellet
  • E134 Bakka-Solheim
  • E14 Stjørdal-Storlien
  • E39 Vågsbotn-Klauvaneset
  • Rv. 13 Vikafjellet
  • E16 Fagernes sør-Hande

Må bygge for fremtidens behov

Samferdselsministeren ble også utfordret i spørretimen med bakgrunn i uttalelser fra lederen i Transportkomiteen, Erling Sande fra SP. Han har tatt til orde for å gjøre standardkutt i mange store vegprosjekter som er lagt til grunn som firefelts vei, slik som E6 gjennom Trøndelag, Gudbrandsdalen og E 18/39 på Sørlandet.

– Det ser dystert ut for fremtidens samferdselsløsninger for viktige transportårer. Samferdselsministerens svar på om de planlagte firefeltsveiene nå skal skaleres ned til tofeltsveier slik Sps Erling Sande har tatt til orde for, er ikke betryggende for folk og næringsliv. Det er nå en regjering som dessverre setter FrPs samferdselssatsing i revers. Ikke bare ønsker regjeringen å heve terskelen for å bygge firefeltsveier, men de sår også tvil om å bygge ut InterCity på Østlandet. Vi må bygge ut for fremtidens behov og ikke gjenta gamle feil som å bygge ut for gårsdagens trafikkbehov. Det har vist seg å bare være dyrt, dårlig og trafikkfarlig, avslutter Morten Stordalen, som er Sve sin partikollega i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.