Uniformerte politifolk i rekke. Uklart bilde uten synlige ansikter. Foto
© FrP

FrP satser på politiet

– Politiet skal være mer synlig enn i dag både på internett og ute blant folk, sier partileder Siv Jensen.

Mandag 6.november presenterer Fremskrittspartiet sitt alternative statsbudsjett. Partiet foreslår blant annet 100 millioner kroner til å bekjempe gjengkriminalitet.

– Gjengkriminaliteten i de største byene, og da spesielt i Oslo, er økende. Vi må derfor gi politiet bedre verktøy for å bekjempe gjengkriminaliteten blant ungdom, noe jeg er svært glad for at vi legger til rette for i alternativt statsbudsjett, sier Per-Willy Amundsen, som er justispolitisk talsperson for Fremskrittspartiet.

Styrker politidistriktene

Amundsen kan også fortelle at Fremskrittspartiet ønsker å gi 400 millioner kroner til å styrke politidistriktene.

– Det er veldig mye kompetanse og godt politiarbeid som bygges opp som en følge av politireformen, men det har ikke blitt satt av nok penger til å følge intensjonen bak. Gjennom å sette av 400 millioner kroner til å styrke politidistriktene sørger vi for at patruljene kommer ut i distriktene og beskytter tryggheten til folk flest. Vi må ha flere politibiler ute og flere politibetjenter nært folk enn i dag, konstater Amundsen.

– Vi skal ha et politi som tar hverdagskriminaliteten på alvor. Den kriminaliteten som skaper utrygghet i nabolag over det ganske land skal bekjempes. Derfor er det viktig at vi setter av mer penger både til flere politipatruljer og bekjempelse av gjengkriminaliteten, legger partileder Siv Jensen til.

– Kyniske pedofile ødelegger barn for livet

Partilederen er også svært opptatt av at politiet skal ha god kompetanse på den nye kriminaliteten som har kommet de senere årene.

– Det er viktig at vi har et politi som er godt rustet for dagens kriminalitetsbilde. I dag er overgriperne inne på barnerommet, og med det mener jeg at vi har veldig mange som begår overgrep gjennom internett. Her har vi kyniske kriminelle og pedofile som ødelegger barn for livet. Det krever en helt annen kompetanse blant våre politibetjenter enn tidligere, sier Jensen.

Jensen mener at politiet ville blitt betydelig styrket med Fremskrittspartiet sitt alternative statsbudsjett.

– Fremskrittspartiet har også fremmet en rekke lovforslag som vil gi en større trygghet også til den enkelte politibetjent. Hos mange ungdom i storbyene, spesielt minoritetsungdom, ser vi en total mangel for respekt for politiet. Vold mot politiet må straffes betydelig strengere enn i dag, sier Jensen og avslutter:

– Summen av de bevilgningene og lovendringene Fremskrittspartiet legger opp til vil gjøre politiet bedre egnet til å gjøre flere oppgaver samtidig, noe som gjør at de kan beskytte tryggheten til innbyggerne våre på en bedre måte enn i dag, avslutter Jensen.

Mer informasjon