Leder av Justiskomitèen Helge Andrè Njåstad, FrP © Per Arne Vatnøy

Justis og beredskap

FrP sikrer langtidsplan for Politiet

Det er flertall på Stortinget for at Politiet skal få langtidsfinansiering etter modell fra forsvaret.

Veldig fornøyd

- FrP fremmet forslag om langtidsfinansiering av Politiet i siste budsjett, men det fikk ikke flertall. Jeg er derfor meget godt fornøyd med at vi i justiskomiteen har fått til en enstemmig innstilling hvor vi ber regjeringen legge til rette for flerårige planer for politiet, hvor de skal komme tilbake i statsbudsjettet for 2025 med hvordan dette skal gjøres, sier Helge Andre Njåstad, leder av justiskomiteen, FrP.

Rustet for fremtiden

Behovet for å utvikle etaten og sikre nødvendig forutsigbarhet for politiet, innbyggerne og hele samfunnet, er begrunnelsen for at Stortinget nå instruerer regjerningen til å utvikle en finansieringsmodell for politiet som går over flere år. Tanker er at en langtidsplan for politiet med påfølgende debatt og vedtak i Stortinget, vil styrke den offentlige debatten om utviklingen av politiet samtidig som det vil sikre mer forutsigbarhet og strategisk utvikling av politiet.

- Dette er noe både politiet, Politiets Fellesforbund, Politilederne har etterspurt over tid. Flere andre politiske partier har også snust på ideen, men nå får vi altså ting til å skje. Med dagens uoversiktlige og negative kriminalitetsutvikling, er vi nødt til å gjøre noen systemgjennomgripende tiltak for å være rustet for fremtiden, sier Njåstad.

Politiet ute på oppdrag

Vil gi flere verktøy og økt kompetanse til politiet

Kriminaliteten er i rask endring pga. internasjonalisering og teknologisk utvikling. Norge står overfor en ny sikkerhetspolitisk situasjon og økonomisk kriminalitet bidrar til usikkerhet og kan være et verktøy for å destabilisere et samfunn.

- De kriminelle blir stadig sluere og tar stadig i bruk nye teknologiske verktøy for å bedrive kriminalitet. Ikke minst; tunge utenlandske kriminelle nettverk har enorme ressurser som de bruker for å motvirke politiets tiltak og etterforskning. Derfor må vi gjøre politiet i bedre stand til å imøtekomme disse truslene på en langt mer robust måte enn i dag, noe vi mener langtidsfinansiering vil bidra til, sier Njåstad.

Mer informasjon