Oljeplattform med helikopter. En kran over en stor tankbåt på høyre side. Blåtoner. Illustrasjon.
© Colourbox

FrP sikrer oljepionerene kompensasjon

De første oljearbeiderne ofret mye for at landet skulle kunne bygges. Nå sikrer FrP at de får kompensasjon for det som ofte var en livsfarlig arbeidsplass.

– Jeg er veldig glad for at oljepionerene nå vil få en kompensasjon. De har virkelig ofret mye for oss alle. Uten deres innsats og offer ville Norge vært et langt fattigere land, sier Erlend Wiborg, leder av arbeids- og sosialkomiteen

© Bibben

– Alltid stått opp for oljearbeiderne

I stortingsflertallet som får støtte fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepari, i tilegg til Fremskrittspartiet, heter det blant annet; Stortinget ber regjeringen snarest nedsette en kommisjon som skal arbeide frem en kompensasjonsordning for «oljepionerene». Kommisjonen må sikre verifisering av omfang og skader, samt avgrensing av hva som skal omfattes av en kompensasjonsordning.

– Fremskrittspartiet har alltid kjempet oljearbeidernes sak og i 2014 var jeg selv saksordfører og fikk på plass kompensasjon og en verdig avslutning på saken for nordsjødykkerne, nå er det oljepioneerene som skal få sin rettmessige kompensasjon og verdig avslutning, sier Wiborg.

– FrP har alltid stått opp for norske oljearbeidere og vil fortsette å gjøre det. Jeg vil spesielt berømme ALF og Runar Nilsen med flere som har kjempet denne saken i lang tid, avslutter han