© Foto: Peter Mydske/Stortinget

Frp støtter Ukraina

Frp står bak hjelpepakken som skal bidra med våpen og humanitær hjelp til Ukraina og vil bidra til gjenoppbygging av landet når den tiden kommer. men partiet sier nei til å øke bistanden til andre land som en del av pakken.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj takket det norske folk for støtten da han torsdag talte til Stortinget. FrP står sammen med et bredt stortingsflertall bak en støttepakke til Ukraina på 75 milliarder kroner fordelt på fem år.

– Frp støtter selvsagt at vi skal bidra med våpen og humanitær hjelp til Ukraina. Og vi skal bidra til gjenoppbygging av Ukraina når den tiden kommer, jo før jo heller. Dette handler om kampen for det ukrainske folket sin frihet og den russiske invasjonen av et demokratisk naboland er uakseptabel. Men det handler også om Norges sikkerhet og trygghet, sa partileder Sylvi Listhaug da hjelpepakken ble presentert.

– Norge har et ansvar for å hjelpe i våre egne nærområder, og den russiske invasjonen truer både vår og våre alliertes sikkerhet. Vi har en moralsk plikt til å støtte Ukraina i deres heltemodige kamp og hjelpepakken er et tydelig signal til Russland om at vår støtte til det ukrainske folket er like sterk i dag som den var 24. februar i fjor, sa Listhaug.

Hun understreket paradokset med den delen av pakken FrP ikke står bak, som øker bistanden til land som ikke har fordømt Putins krigføring.

– Jeg er glad for at FrP fikk være med på å støtte denne pakken, den delen som gjaldt Ukraina. Men FrP er uenig i at vi skal ha med en del i denne pakken som øker bistanden til andre land. Vi synes det er paradoksalt at en del av disse midlene går til land som ikke har fordømt Putins krig. Vi sier ja til å støtte det ukrainske folks kamp mot tyranniet fra Putin, men vi sier nei til å støtte helt andre land med økt bistand i denne pakken. Dette burde etter vårt syn vært finansiert med omprioritering på bistandsbudsjettet, ikke gjennom bruk av ekstra oljepenger. Jeg skulle ønske at vi fikk det samme store engasjementet for å gi mer for å hjelpe alle her i Norge som følge av krigens ringvirkninger, sa Listhaug.

Hun takket president Zelensky og det ukrainske folk og slo fast at: Vår støtte har dere til kampen er vunnet.

Mer informasjon