Foto av Sylvi Listhaug
© Pia Sønstrød

FrP vil begrense krafteksporten

FrP-leder Sylvi Listhaug krever at regjeringen viser handlekraft og tar kontroll på strømkrisen.

– Samme dag som det varsles tidenes høyeste strømpris i deler av Norge, viser regjeringen på nytt sin totale handlingslammelse i kraftpolitikken. Her tyder alt på at det ikke vil komme noen nye tiltak for næringslivet og for å begrense strømeksport før tidligst 2023. Dette vil ramme folk og bedrifter som allerede står i en tid der de opplever tidenes høyeste strømregninger, og som kan forvente at prisene eksploderer ut over høsten og vinteren, sier Listhaug.

Fremskrittspartiet foreslo allerede i fjor høst å begrense krafteksporten. Partiet har også foreslått å fjerne elavgiften og at 50 øre per kwt skal være makspris på strøm, men ingen av forslagene har fått flertall i Stortinget.

– Regjeringens handlingslammelse er årsaken til at FrP ville hasteinnkalle Stortinget. Det avviste dessverre Høyre, som fortsatt virker å ha blind tro på at Vedum og Støre er i stand til å håndtere denne krisen. Som forventet tyder denne såkalte tidsplanen på det stikk motsatte av handlekraft. Nå må Stortinget gjøre som FrP har ønsket helt siden i fjor høst. Flertallet må nå ta kontroll over strømkrisen og tvinge regjeringen ut av handlingslammelsen, avslutter Listhaug.