
FrP vil forenkle strømmarkedet
Under spørretimen 2.februar stilte Silje Hjemdal en rekke spørsmål til forbrukerminister Kjersti Toppe om forbrukervern i strømsaker.
– For mange forbrukere er det vanskelig å velge rett, og mange sitter med en dårlig strømavtale. Mange strømleverandører går også langt i å tilby forbrukerne elendige avtaler. Bare ett eksempel er hvordan Hafslund og Fjordkraft har gått til søksmål mot staten for å fortsette å selge avtaler som NVE(Norges vassdrags- og energidirektorat) stempler som komplekse og uoversiktlige, sier Hjemdal og fortsetter:
– I Hurdalsplattformen lover regjeringen å «Utforme flere kraftfulle tiltak for styrkede forbrukerrettigheter» Hva vil statsråden gjøre for å styrke forbrukerrettighetene i strømmarkedet, når det er tydelig at dette er et stort problem for så mange?
Tidligere har også Hjemdal stilt et skriftlig spørsmål til ministeren om hvordan det ligger an med FrPs gjennomslag i fjor om flere forslag som vil forenkle strømmarkedet. Hun har fått svar om at regjeringen jobber med et forslag som skal bli sendt på høring før påske.

Lang ventetid
Når forbrukerne ikke blir enige med strømleverandøren, kan de bringe en klage inn for el-klagenemnda, men ventetiden er ofte lang.
– Forbrukerklagenemndene er svært viktige for å sikre at forbrukere kan få behandlet en klage og bli hørt. Norges nær 20 nemnder behandler over 20.000 klager i året og gir forbrukerne et gratis utenomrettslig klagetilbud. Men nemndene har ofte lang ventetid, ulike saksbehandlingssystemer, usikre finansieringskilder og vedtakene er ikke bindende. Det er grunn til at å tro at strømpriskrisen også kan gi ekstra press på el-klagenemda. Vi må styrke klagenemda og sørge for at den fungerer etter hensikten, sier Hjemdal.
– Strøm er livsnødvendig
I en tid med svært høye strømpriser er det mange som sliter med å betale strømregningen. Hjemdal mener at strøm er en livsnødvendighet og hun vil fjerne nettselskapenes mulighjet til å stenge strømmen for husholdninger med betalingsproblemer.
– Når strømprisene øker får også flere forbrukere vanskeligheter med å betale strømregningen sin. Med de strømprisene vi ser i vinter er det dessverre sannsynlig at flere og flere får problemer. Noen må velge mellom klær til barna, mat på bordet eller strøm. Samtidig vet vi at nettselskapene har lovlig mulighet til å stenge strømmen til folk som ikke betaler. Det skal riktignok ikke skje på vinteren, men er allikevel sterkt inngripende. Til sammenligning har ikke kommunene hjemmel til å stenge vannet, men må ta i bruk ordinære metoder for å sikre betalingen. Vann er på samme måte som strøm en livsnødvendighet i et moderne samfunn, avslutter Hjemdal.