Erland Wiborg
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP vil ha flest mulig inn i arbeidslivet

Fremskrittspartiet har fått flertall i Stortinget for å be regjeringen legge til rette for at færre unge skal bli uføre.

Partiet har et ønske om at flest mulig skal inkluderes i arbeidslivet. Derfor må det i større grad tilrettelegges for dette.

– I dag finnes det dessverre for mange eksempler på mennesker som opplever å bli kasteballer mellom ulike offentlige systemer, der det kan virke som det handler mer om å begrense eget ansvar enn å bidra til en god løsning, sier leder av arbeids- og sosialkomiteen Erlend Wiborg.

Han vil spesielt fremheve Saltdalsmodellen i Nordland som et godt eksempel på hvordan man kan hjelpe spesielt unge mennesker som står utenfor arbeid og utdanning ved å se på mulighetene, ikke bare utfordringene den enkelte har.

FrP har fått Stortinget med på å be regjeringen komme med konkrete forslag som kan bidra til at flere med nedsatt arbeidsevne og tilretteleggingsbehov kan være i arbeid, fremfor trygd og passivitet.