Åshild Bruun-Gundersen
Fremskrittspartiet mener at Vinmonopolets kunder nå må få tilgang til lokale og norske drikkevarer. © Bjørn Inge Bergestuen

FrP vil ha lokale drikkevarer inn på Vinmonopolet

– Norske produsenter leverer kvalitet i verdensklassen, men blir nektet adgang til å selge produktene sine i Norge. Det må ryddes opp i, sier Åshild Bruun-Gundersen, helsepolitisk talsperson i Fremskrittspartiet.

Fremskrittspartiet mener at Vinmonopolets kunder nå må få tilgang til lokale og norske drikkevarer. I Norge finner kundene i for liten grad kortreiste, lokale eller norske produkter i hyllene på Vinmonopolet, til tross for at vi her til lands har en rekke prisbelønte bryggerier- og destillerier. Fremskrittspartiet mener vi må kopiere en modell fra Sverige, hvor Systembolaget over hele landet tilbyr lokalproduserte produkter.

– Fremskrittspartiet ønsker at hvert enkelt Vinmonopol skal forplikte seg til å ta inn varer fra lokale produsenter, etter modell fra Systembolaget i Sverige. På denne måten kan sikre vi at norske forbrukere blir kjent med kvalitetsvarene som produseres i sitt eget nærområde og samtidig gi bedre vilkår for norske næringsliv, sier Gundersen.

Prisvinnende norske kvalitetsprodusenter

Aurora Spirits i Lyngen i Troms har vunnet et titalls internasjonale priser, inkludert «VM» for sin Gin. Myken destilleri produserer i et gammelt fiskevær, 32 km ute i havet nord på Helgelandskysten, og vant i fjor gullmedalje i en internasjonal konkurranse for sitt arktiske sommergin. Det Norske Brenneri fra Grimstad er tildelt fem gullmedaljer i verdens mest prestisjefylte brennevinskonkurranse.

– Vi skal være stolt av vår kultur og våre håndverkstradisjoner, og er heldige som har profesjonelle kvalitetsprodusenter i landet vårt som stadig vinner internasjonale priser og utmerkelser. Det burde være en selvfølge at kundene får tilgang til disse produktene på sitt lokale Vinmonopol, sier Gundersen.

Vil støtte norsk næringsliv

Det er i dag forbudt for produsentene å opplyse på produktene om de har vunnet priser eller fått en god plassering i internasjonale konkurranser. Det er også forbud å kontakte Vinmonopolet direkte for å sikre seg hylleplass på deres utsalgssteder.

– Jeg forventer at de andre partiene nå støtter opp om norsk næringsliv, også de som lever av å selge produkter med alkohol. Det å gi norske bryggerier og destillerier akseptable rammebetingelser koster oss ingenting, men vil berge norske arbeidsplasser, særlig i distriktene. Dette forslaget vil også føre til at forbrukerne får en større bevissthet om de fantastiske drikkevarene som norske produsenter lager, avslutter Gundersen.