Oljerigg
© Colourbox

FrP vil ha økt oljeaktivitet

Fremskrittspartiet ønsker en høyest mulig olje- og gassproduksjon, som kan sikre Norge flest mulig arbeidsplasser og mest mulig inntekter.

– Olje- og gassnæringen er helt avgjørende for norsk økonomi og velstand. Den sikrer mange lønnsomme arbeidsplasser og verdiskaping i hele landet. Derfor ønsker FrP å åpne for økt olje- og gassvirksomhet på norsk sokkel, sier energipolitisk talsperson Terje Halleland.

Mot elektrifisering av norsk sokkel som klimatiltak

I juni 2020 sikret Fremskrittspartiet flertall for oljeskattepakken som har bidratt til flere nye investeringer og arbeidsplasser, på både kort og lang sikt. Et av de prosjektene som selskapene har planlagt skal komme er Wisting-feltet i Barentshavet.

– Fremskrittspartiet er sterkt imot å elektrifisere norsk sokkel som et klimatiltak som bare flytter norske utslipp til andre land. Kun i tilfeller der det ikke er nok gass i reservoarene til å drifte felt med gassturbiner, og der elektrifisering av plattformer er eneste mulige løsning for å produsere olje og gass, vil FrP åpne opp for dette, sier Halleland.

Terje Halleland er energipolitisk talsperson i Fremskrittspartiet. © Elin Eike Worren

Store inntekter til Norge

Elektrifisering er en integrert del av konseptet for Wisting fordi det ikke er nok gass i reservoaret til å dekke kraftbehovet gjennom feltets levetid. Uten kraft fra land vil det bli både teknisk krevende og svært kostbart å bygge ut feltet.

– Utbygging av Wisting-feltet vil bety svært store inntekter til Norge fra oljevirksomhet og skape svært mange lønnsomme arbeidsplasser. Det er anslått at utbyggingen vil gi 28.000 årsverk på landsbasis, avslutter Halleland.

Mer informasjon