Energi og miljø

FrP vil produsere mer olje og gass i nord

Når iskanten trekker seg nordover, må oljenæringen få følge etter, sier Sylvi Listhaug. Hun mener at Norge har et ansvar for å produsere mer olje- og gass til Europa.

Iskantsonen er en politisk definert grense som begrenser hvor man kan lete etter, og utvinne olje- og gass i Barentshavet. Nå mener Sylvi Listhaug at tiden er inne for å flytte grensen til dit iskanten faktisk er.

- Når isen trekker seg nordover, må oljenæringen få følge etter, sier Listhaug.

Fremskrittspartiet er opptatt av at det må være en buffersone fra oljevirksomheten og inn mot dyrelivet. Listhaug ønsker at det kommer på plass en dynamisk iskant som settes der isen til enhver tid faktisk er, i stedet for at Stortinget skal definere en politisk oppkonstruert sone som hindrer potensiell verdiskapning.

- Vi vil selvfølgelig ha en buffersone, men det er krig i Europa. Vi trenger energi fra olje- og gass i all overskuelig fremtid. Hvis vi skal holde oppe produksjonen så må vi lete etter mer, sier Listhaug.

Listhaug mener at norsk olje- og gass har reddet Europa i en energikrise som hadde vært mye verre uten gass fra Norge. Hun påpeker at alternativet til norsk produksjon, er at udemokratiske land tar over både inntektene, arbeidsplassene og ikke minst makten som energiproduksjon medfører.

- Norge har et ansvar for å produsere demokratisk olje- og gass, slik at vi kan forsyne Europa og andre demokratiske land vi samarbeider med, mener Listhaug.

Mer informasjon