Bård Hoksrud, FrPs helsepolitiske talsperson © Håkon Rusdal

Helse og omsorg

FrP vil redusere skatt på sykdom

I løpet av kun to år har kostnaden for å være syk økt med hele 28 prosent

Hvis regjeringens forslag å om å heve egenandelen i frikortordningen til 3165 kroner blir vedtatt. Bård Hoksrud, FrPs helsepolitiske talsperson, kaller det et svik mot de syke og partiet foreslår å kutte egenandelen med 500 kroner i deres alternative budsjett.

- Det er grunnleggende usosialt å øke egenandelstaket for frikort som en av fire nordmenn har, og det vil særlig ramme de som allerede har lite fra før som minstepensjonistene. Det er helt feil medisin i en tid der mange sliter på grunn av økte priser og renteoppgang, sier Hoksrud.

Jeg er lut lei av at SV påstår de ikke er ansvarlig for hele budsjettet.

Bård Hoksrud

Hoksrud mener egenandeler på helsetjenester i praksis fungerer som en skatt på sykdom. Han forventer at SV endelig tar ansvar, og prioriterer å reversere økningen i budsjettforhandlingene som Frp gjorde i 2020.

- Jeg er lut lei av at SV påstår de ikke er ansvarlig for hele budsjettet. De har støttet den ekstreme økningen av egenandelen for å være syk ved å stemme for statsbudsjettene de to siste årene. Nå er det på tide at de innser hvor krevende den økonomiske hverdagen er for mange syke, og reverserer den usosiale økningen. Når FrP klarte å prioritere det i budsjettforhandlingene med Solberg-regjeringen i 2020, kan SV klare det samme, avslutter Hoksrud.

Mer informasjon