Mann i blå overall som hamrer en spiker ned i en planke. Foto.
© Colourbox

FrP vil styrke yrkesfagene

Fremskrittspartiet foreslår hele 17 tiltak som vil sørge for en betydelig styrking av yrkesfaglig utdanning.

– Vi vil mangle nesten 100 000 fagarbeidere om bare 15 år. Da har vi to valg, enten utdanne dem selv eller importere dem. FrP vil utdanne dem selv, og derfor er vi for et yrkesfagløft. For å oppnå̊ målet om flere fagarbeidere må̊ man få etablert tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv, og ha mer valgfrihet i fag- og yrkesopplæringen. Man må̊ videre styrke rådgivertjenestene i skolene, og ikke minst må̊ elevene bli klar over hvilke utdanninger som arbeidslivet har behov for, sier FrPs Roy Steffensen, som er leder av utdanningskomiteen på Stortinget.

– Det må̊ etableres faste møtepunkter mellom lokalt og regionalt verdiskapende arbeidsliv og ungdomsskolen. Det vil være en fordel både for elevene og arbeidsgivere at det opprettes utdanningspasser som er etterspurt, legger han til.

Flere praktiske valgfag

Partiet mener også at praktiske fag må være en del av valgfagene på ungdomsskolen.

– Gjennom obligatorisk valgfag ønsker vi å tilrettelegge for en mer praktisk og variert skolehverdag. Det kan også være en idé å bruke flere fra lokalt næringsliv eller yrkesfaglige elever på videregående som en del av undervisningen, sier Steffensen.

Foto av stortingsrepresentant Roy Steffensen. © Elin Eike Worren

Gammelt utstyr

Steffensen opplyser om at opplæringen på yrkesfaglig utdanning på mange områder henger etter næringslivet.

– Mange steder ser vi at undervisningsutstyret på skolen er utdatert og at næringslivet har langt bedre og moderne utstyr. Sånn skal det ikke være. Elevene skal til enhver tid ha tilgang til det som brukes av bedriftene, slik at opplæringen blir best mulig. Vi tar derfor til orde for å utvikle en bransjestandard for undervisningsutstyr i tekniske og praktiske fag. Når dette har kommet i boks må vi bruke penger på å kjøpe inn moderne utstyr til alle skoler som trenger det, sier Steffensen og fortsetter:

– I tillegg er det svært viktig at skolene og bedriftene som ansetter lærlinger samarbeider tettere. På den måten blir undervisningen bedre tilpasset arbeidslivets behov.

Lettere å ansette lærlinger

Fremskrittspartiet foreslår også flere tiltak som vi gjøre det lettere for bedriftene å ansette lærlinger.

– Vi ber om at regjeringen sørger for en fortsatt økning av lærlingtilskuddet, slik at det blir mer attraktivt for bedriftene å ansette lærlinger. I tillegg foreslår vi å fjerne arbeidsavgiften for lærlinger. Målet vårt må være at alle får tilbud om en læreplass og dette er viktige steg på veien, sier Steffensen og avslutter:

– Fremskrittspartiet har gjennom mange år jobbet hardt for mer målrettet satsing på̊ yrkesfagene, og viktige ting på yrkesfagfeltet har blitt gjennomført under den borgerlige regjeringen. Nå håper jeg virkelig de andre partiene støtter våre forslag, som vil sørge for et skikkelig løft for yrkesfaglig utdanning.