Bård Hoksrud, iført briller og dress. Smilende foran uskarp bakgrunn. Foto.
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP vil videreutvikle Alta sykehus

I dag fremmer FrP forslag der de ber regjeringen sørge for at Alta sykehus utvikles for fremtiden.

FrP fikk flertall i Statsbudsjettet for 2021 å bevilge 15 millioner til oppgradering og etablering av operasjonsstuer ved Klinikk Alta, som er viktig skritt mot målet om fullverdig akuttsykehus.

– Det finnes allerede «rene» operasjonsstuer ved Klinikk Alta, nå må vi utvikle sykehuset videre. Da er det naturlig at neste steg er å etablere en fremtidsrettet «ultraren» operasjonsstue, der det kan utføres mer avanserte operasjoner. Prisforskjellen mellom en «ren» og «ultraren» operasjonsstue er svært lav, da gir det ikke mening å velge en operasjonsstueløsning som medfører begrensninger i hvilke operasjoner som kan utføres i Alta i fremtiden, sier Bengt Rune Strifeldt, stortingsrepresentant fra Finnmark.

FrP har lenge hatt et stort engasjement for å videreutvikle sykehuset i Alta til ett fullverdig akuttsykehus med fødetilbud. Senest i sommer uttalte partileder Sylvi Listhaug at FrPs stortingsrepresentant fra Finnmark, Bengt-Rune Strifeldt har fått fullt gjennomslag i partiet for å få på plass et nytt sykehus.

– Store regioner med mange tusen innbyggere bør ha umiddelbar nærhet til et tilbud som sørger for at de kan føde trygt. Vi vet at akuttsykehus i både Alta og i Hammerfest vil redusere reisedistansen for syke og fødende med 60 prosent. Skal vi sikre en spredt bosetning i Norge, må vi ha desentraliserte sykehustjenester nær der folk bor, legger helsepolitisk talsperson Bård Hoksrud til.

Her kan du lese Forslaget:

Operasjonsstue Klinikk Alta:

«I statsbudsjettet for 2021 er det bevilget 15 millioner kroner til oppgradering og etablering av operasjonsstuer ved Klinikk Alta. Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres en fremtidsrettet 'ultraren' operasjonsstue med en renhetsgrad i lufta på 10 CFU/m3 ved Klinikk Alta.»

Mer informasjon