Foto av Dagfinn Henrik Olsen
© FrP

Arbeid og velferd

Full seier til de som trenger spesialtilpasset bil

Dagfinn Olsen, Frps fraksjonsleder i arbeids- og sosialkomiteen, er glad for at Frps forslag om å redusere den lange saksbehandlingstiden i Nav for å få spesialtilpasset bil nå er vedtatt på Stortinget. Han mener det er urimelig at folk som er helt avhengig av bil i hverdagen må vente flere år for å få bilen de trenger.

Bilen er helt avgjørende for en del personer med nedsatt funksjonsevne. Gjennom Nav har man rett på økonomisk støtte til spesialtilpassede biler, dersom man ikke kommer seg inn i bilen uten hjelp av heis eller rampe. Men denne type søknader har uholdbar lang behandlingstid, og flere hundre mennesker står nå i kø mens de venter på bil.

- Det har vært en sterk økning i tiden fra søknad til bilen er utlevert de siste årene. Det får store konsekvenser for personer med funksjonsnedsettelse, som ikke får friheten til å leve som de ønsker. Nav har ikke klart å lage systemer som sørger for rask saksbehandling og leveranse av bilene som trengs, og det forventer nå et enstemmig Storting at regjeringen rydder opp i, sier Dagfinn Olsen.

Fremskrittspartiet mener Nav ikke har klart å lage systemer som sørger for rask saksbehandling og leveranse av bilene som trengs. Byråkrati, praktiske utfordringer og dårlig logistikk tar fra folk friheten til å leve som de vil, og til å få hverdagene til å gå i hop.

- Frp er opptatt av å kjempe for bilistenes interesser. Det er ekstra viktig at de som ikke har andre muligheter enn å bruke bilen for å komme seg på jobb, på butikken og til aktiviteter blir hørt og ivaretatt av oss politikere. Det viser alle stortingspartiene at de gjør i denne saken, og det er gledelig, avslutter Olsen.

Vedtatte forslag fra Fremskrittspartiet:

• Legge frem nødvendige forslag for å kutte den unødvendig lange saksbehandlingstiden for bilstøtte i Nav, eksempelvis forhåndsgodkjenning, forhåndsbestilling og langtidsplanlegging.
  • Gjennomgå regelverket for og organiseringen av bilstøtten i Nav for å sørge for at saksbehandling, bestillinger og logistikk effektiviseres, slik at folk som er avhengig av bilen som hjelpemiddel i hverdagen, ikke risikerer å stå uten bil.

Mer informasjon