Dame med munnbind hjelper jente med skolesekk inn i en hvit bil. Foto.
© Colourbox

Ga gass mot venstresiden

FrPs samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud, tok i sin tale til FrPs landsmøte et kraftig oppgjør med venstresidens samferdselspolitikk.

– Det aller verste jeg vet er politikere som tror de er bedre enn andre. Når MDG, Ap, SV og bilfiendtlige politikere gjør alt de kan for å gjøre hverdagen for vanlige folk som er avhengige av bilen vanskeligere, da blir jeg forbanna, sa Hoksrud til FrPs digitale landsmøte lørdag.

– Luktet asfalt i hver krok

Han viste til at en samlet politisk venstreside ønsker å øke bilavgifter og gjøre hverdagen vanskelig for alle som er avhengige av bil for å få hverdagen til å gå rundt. FrP er det eneste partiet som spiller på lag med folk flest, og Hoksrud viste til at FrP de siste åtte årene har vært pådriveren for å fjerne bommer, og redusere bompenger og bilavgifter.

– Da vi satt i regjering, doblet vi samferdselsbudsjettet. Det luktet nylagt asfalt i hver krok av landet, sa han etter talen.

Bård Hoksrud vil ikke være med på å gi bilistene en vanskeligere hverdag. Her fra landsmøtets digitale talerstol.

Rødgrønt avgiftssjokk for bilistene

Med en eventuell ny rødgrønn regjering kan bilistene forvente seg en helt annen hverdag, påpekte Hoksrud, med henvisning til at samtlige rødgrønne partier er for mer bompenger og bilavgifter.

– Ap, SV og Miljøpartiet vil alle øke bensin- og dieselavgiftene. MDG har lovet at pumpeprisen skal opp med fem kroner literen. Og disse tre partiene skal altså Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum samarbeide med. Jeg sier bare lykke til! Det blir tøffe tider for dem som bor steder der de ikke har en t-banestasjon utenfor døra, sa Hoksrud.

– Kom dere ut av bobla!

Han hadde følgende appell til Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet de grønne:

– Kom dere for pokker meg ut av den bedreviterbobla deres på kaffebaren på Grünerløkka, og innse at Norge er mer enn bare Oslo.