
Samferdsel
Galskap å ikke bygge de tryggeste veiene
Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Frank Sve frykter statsbudsjettet ikke gjør nok for å få ned antall trafikkdrepte. Regjeringens egne tall viser at 144 flere ble drept eller hardt skadd i trafikken enn regjeringens egne mål frem mot 2030.
Sve viser til at regjeringen i 2022 bygde ut 42 kilometer firefelts vei, og at Samferdselsdepartementet anslår at veiutbyggingene i fjor vil medføre 2,7 færre drepte og hardt skadde i trafikken. Samtidig varsler regjeringen i statsbudsjettet at de vil bygge mindre firefelts vei.
- Om vi skal få ned dødsulykkene på norske veier er det galskap å bygge mindre av de tryggeste veiene våre. Firefelts veier med 110-sone er de tryggeste veiene vi har, sier Sve.
Ifølge budsjettet skal firefeltsvei skal nå i stor grad erstattes med tofeltsveier.
Målet om null drepte i trafikken vil være umulig å nå med dagens regjering
Frank Sve
Sve mener de såkalte «dødsveiene» ikke er prioritert i statsbudsjettet, og at trafikktrygging og tiltak for å kunne redusere den kraftig økningen i dødsulykker i trafikken ikke møtes med tiltak.
- Strekninger som er noen av Norges farligste veier som E-16 Skaret- Hønefoss og E-39 Veibust- Blindheim - Moa er ikke nevnt i statsbudsjettet med ett ord. Dette fremstår som en direkte trafikkfarlig samferdselspolitikk fra samferdselsministeren, avslutter Sve.