© Håkon Rusdal

Justis og beredskap

Gjennomslag mot æreskultur – men mye gjenstår

Stortinget stemte for tre viktige tiltak mot æreskulturen som stadig brer om seg i Norge. Men de mest effektive tiltakene fikk kun FrPs stemmer.

Null-aksept

- Jeg er glad for at Stortinget faktisk stemte for tre av våre forslag, som går på å øke informasjon, kompetanse og bevissthet rundt denne samfunnsproblematikken, sier justispolitiker Tor Andre Johnsen, FrP.

Æreskultur handler om fenomener som kjønnslemlestelse, negativ sosial kontroll og fysiske avstraffelsesmetoder. Ofte er det utbredt overvåkning, skam, ryktespredning og en storfamilie som gjør alt for å kontrollere. I æreskulturer er det oppfattet som en løsning å fysisk avstraffe eller drepe den som påfører familien skam.

- Vi har alt for mange eksempler i Norge på at disse usiviliserte tankene rundt ære og skam har fått fotfeste gjennom den ikke-vestlige innvandringen. FrP mener vi skal ha fullstendig null-aksept for denne type oppførsel, og fremmet derfor flere kraftfulle forslag som dessverre ikke fikk flertall, sier Johnsen.

Det er kun FrP som tar æreskultur og integreringsproblemene på alvor.

Tor Andre Johnsen

FrP vil sette tydelige integreringskrav

FrP ønsker bl.a. å sidestille arrangert- og tvangsekteskap, sørge for at forelde som sender barna sine til tvangsgifting eller koranskole i utlandet kan straffeforfølges, og at ikke-vestlige må signere en integreringskontrakt hvor de lover å følge norske lover og regler innen likestilling, barneoppdragelse, demokrati etc.

- Det er kun FrP på Stortinget som tar æreskultur og integreringsproblemene på alvor. Hadde våre forslag fått flertall, ville vi fått færre kjønnslemlestelser, færre tvangsgiftede og færre som blir utsatte for vold og drap. Det er sørgelig at det kun er FrP som kjemper mot dette utyske med konkret politikk, sier Johnsen.

Mer informasjon