Sylvi Listhaug og Bertha Veggeberg på scenen under utdelingen av Fjøslykta. Foto.
© FrP

Gjev pris til Bertha Veggeberg

Partileder Sylvi Listhaug delte i år ut Fjøslykta til Bertha Veggeberg for hennes solide innsats i Fremskrittspartiet gjennom en årrekke.

Etter flere år med pandemi og smittevernrestriksjoner, var det fredag kveld endelig duket for festmiddag på Fremskrittspartiets landsmøte. Der delte også partilederen ut Fjøslykta til Bertha Veggeberg, for hennes innsats for partiet.

– Veggeberg har vært folkevalgt i flere tiår, og har hatt en rekke tillitsverv både i lokallaget og fylkeslaget sitt, blant annet som bystyremedlem, formannskapsmedlem og medlem av utallige råd og utvalg. Det vil ta altfor lang til å gjennomgå hele listen over verv hun har hatt. På tross av utrolig lang og tro innsats, er det likevel Veggebergs nåværende verv som gjør at hun fortjener Fjøslykta i år. Hun har vært studieleder i Rogaland FrP siden 2014, og blir av veldig mange utpekt som grunnen til at de har vunnet skoleringsrangeringene år etter år. I en alder av 82 år er hun fremdeles aktiv i partiet, sier Sylvi Listhaug.

– Bertha er ikke så opptatt av å fremme seg selv eller egne resultater. Hun vil heller løfte andre frem. Spille andre gode, og sørge for at vi sammen som lag er sterkest mulig. Det er ingen tvil om at hun er en del av noe som er større enn seg selv, og det er en uvurderlig ressurs for Fremskrittspartiet. Selv om hun ikke er så opptatt av å få ros og anerkjennelse, er det utrolig fint å kunne gi nettopp det til noen som fortjener det, legger hun til.

FrPs øverste hederspris

Fjøslykta er Fremskrittspartiets øverste hederspris. Den ble innført i 1998, og den første mottakeren var han som gjennom sine uttalelser ga navn til prisen: Tidligere partiformann Eivind Eckbo. Eckbo fortalte en gang i et intervju at det å stifte FrP var som å sette ut en fjøslykt i sommernatta – da kom det flyvende mye rart.

– Det utsagnet har blitt hengende ved partiet i ettertid, fordi det på en morsom måte illustrerer det som er Fremskrittspartiets sjel. Vi er jo et folkeparti som er sammensatt av vanlige folk fra alle samfunnslag, med ulike bakgrunner. Og nesten alle vi som er her i dag, har ulike grunner for hvorfor vi meldte oss inn i partiet, sier Listhaug.

Mange ildsjeler

Hun forteller at partiet også i år har fått inn flere kandidater til prisen.

– Vi har rett og slett utrolig mange ildsjeler i dette partiet. I kveld hedrer vi en av dem: Gratulerer så mye, Bertha!

Overveldet

Veggeberg ble svært overrasket.

– Tusen takk, dette var veldig overraskende. Jeg tror det enda ikke helt. Tusen takk skal dere ha, sa en overveldet vinner.