Sylvi Listhaug, smilende i blå dressjakke og lyseblå overdel. Lener seg svakt fremover mot et bord. Uskarp bakgrunn. Foto.
© Pia Sønstrød

God jul og godt nytt år

Partileder Sylvi Listhaug ønsker alle en god jul og et riktig godt nytt år.

Vi legger snart nok et spesielt og krevende år bak oss. Som følge av koronapandemien har vi måttet tilpasse oss en helt ny hverdag, og mange familier har måttet leve i økonomisk usikkerhet. Det var en gledens dag da landet åpnet i september, men under tre måneder senere fikk vi nye, strenge smittevernstiltak. Det gjør stort inntrykk å høre historiene til dem som sliter som følge av pandemien og innstrammingene, og tankene mine går til dem som går en ekstra tøff tid i møte denne julen.

Vil sikre lavere strømpris

I år gjelder det enda flere enn før. Strømprisene er rekordhøye og mange er engstelige for om de har råd til å betale strømregningen sin. Det offentlige henter inn 30-40 milliarder i ekstrainntekt fra strømkundene, mens regjeringen bruker 6-7 milliarder til sine «hjelpetiltak». Det er å gi smuler tilbake til vanlige folk, og det holder rett og slett ikke.

Fremskrittspartiet fortsetter kampen for å fjerne elavgiften og momsen for å gjøre strømmen billigere for alle. I tillegg mener vi at alle husholdninger burde fått utbetalt 4000 kroner i strømstøtte før jul for å hjelpe flest mulig i en vanskelig tid. Dessverre er regjeringen mest opptatt av å hente penger til statskassen heller enn å hjelpe folk så det monner.

Les mer om hvordan FrP vil sikre deg billigere strøm her: https://www.frp.no/nyheter/slik-vil-frp-sikre-deg-billigere-strom

FrP vil skrote den nye nettleieordningen som gjør det dyrere å leve helt normale liv. Du skal ikke straffes for å dusje om morgenen og lage middag til vanlig tid. Det er feil å nærmest oppfordre folk til å vaske klær på natten. Vi vet dette ikke er anbefalt på grunn av brannfare.

FrP fortsetter kampen mot symbolske klimatiltak som elektrifisering av sokkelen som bruker dyrbar fornybar kraft, øker prisene på nettleie og strøm, men ikke gir noe mindre globale utslipp. FrP har også fremmet forslag om å ta kontroll over utenlandskablene. Norske strømkunder skal ikke betale prisen for en uansvarlig klima- og energipolitikk i Europa.

Handlingslammet regjering

Igjen står landet vårt i en alvorlig situasjon med høye smittetall og strenge restriksjoner. Jeg er imponert over innsatsen fra alle i helsevesenet, skoler, barnehager og andre samfunnsviktige funksjoner i denne vanskelige tiden. Dessverre blir deres situasjon enda verre som følge av en handlingslammet regjering.

Intensivkapasiteten er allerede sprengt ved landets sykehus. For et halvt år siden sa dagens helseminister at den skulle bygges opp dersom de kom i regjering, men i sitt første statsbudsjett gjorde de ingenting. FrP har foreslått å styrke intensivkapasiteten med 500 millioner neste år. Vi må utdanne flere og gjøre det mer attraktivt å fortsette i jobben. Da må lønnen til sykepleiere, helsefagarbeidere, vernepleiere og andre i helsetjenesten opp. Derfor har FrP fremmet forslag om et Helseløft i vårt alternative statsbudsjett.

Jeg har i år møtt flere som har den sjeldne sykdommen cystisk fibrose, og det er hjerteskjærende og provoserende at Ellen, Christian og de andre med sykdommen lider og står i fare for å dø fordi direktørene i helseforetakene mener vi ikke har råd til å gi dem medisinen de trenger for å kunne puste normalt. Medisinen Kaftrio har blitt godkjent i 16 europeiske land, og det er uverdig at rike Norge ikke har godkjent den ennå. Samtidig øses det ut milliarder til bistand og symbolske klimatiltak. FrP kommer til å fortsette kampen for at norske pasienter skal få de beste medisinene og behandlingene som er tilgjengelige.

I opposisjon var Jonas og Trygve svært høylytte kritikere av at kompensasjonsordninger ikke var på plass før det kom nye tiltak og innstramminger. Nå gjør de akkurat den samme feilen selv. Regjeringen burde ha fått på plass kompensasjonsordninger som kunne hjulpet mange av dem som nå blir hardt rammet av de inngripende tiltakene, før de ble innført, men isteden sleper regjeringen beina etter seg og innfører tiltak først med lovnad om kompensasjon senere. Det er ingen som blir beroliget av at det skal komme ordninger uten å vite hva som faktisk ligger i disse ordningene. Det er en unødvendig usikkerhet i folks liv, og derfor burde regjeringen hatt ordningene på plass før de innførte nye inngripende tiltak.

Du kan lese mer om dette her: https://www.frp.no/nyheter/haster-med-a-fa-pa-plass-kompensasjonsordninger

God jul og godt nytt år

Jeg håper det nye året blir et godt år, der vi etter hvert kan slippe å tenke på meteren og andre strenge restriksjoner, og der vi sikrer lavere strømpriser slik at vanlige folk slipper å bekymre seg for om de har råd til helt grunnleggende ting som å kunne vaske klær eller ta seg en dusj. Fremskrittspartiet jobber videre for å være vanlige folks vaktbikkje på Stortinget også etter jul, og for å sikre gjennomslag som gir folk flest en enklere og tryggere hverdag.

Fremskrittspartiet trenger flest mulig med på laget for å sikre gjennomslag for vår politikk. Hvis du er enig med FrP og ikke allerede er medlem, kunne kanskje årets nyttårsforsett være å bli med på laget? Som medlem i FrP har du store påvirkningsmuligheter og du velger selv hvor aktiv du vil være. Du kan lese mer om hva et medlemskap i FrP innebærer her: https://www.frp.no/bli-med-i-kampen-for-en-enklere-hverdag

Jeg vil avslutte med å ønske alle en riktig god jul og et godt nytt år. Etter nok et heftig år, er det all grunn til å ta seg en velfortjent juleferie og være sammen med dem man er glad i. Ha en fredfull høytid og ta vare på hverandre.

Sylvi Listhaug

Mer informasjon