– Helsekøene må ned

– Fremskrittspartiet mener det er uholdbart at våre innbyggere skal gå rundt med smerte og usikkerhet når det er bevilget penger og det finnes ledig kapasitet, sier 1.nestleder i FrP, Sylvi Listhaug.

Koronapandemien har ført til betydelige høyere helsekøer enn tidligere, og det er et betydelig antall personer som venter på behandling. Fremskrittspartiet har flere ganger tatt til orde for å benytte ledig privat kapasitet hos private sykehus for å redusere helsekøen.

– Som en følge av pandemien har mange kontroller, undersøkelser og operasjoner blitt utsatt, og folk har tatt mindre kontakt med fastlegen sin. Det vil ta svært lang tid å ta igjen etterslepet og køene som har bygget seg opp i helsevesenet vårt. Vi ser en oppblomstring av lange køer med sårbare mennesker som har fått hele livet sitt satt på vent, sier partileder Siv Jensen og fortsetter:

– Private aktører har ledig kapasitet, og det burde vært en selvfølge at disse nå blir tatt i bruk for å redusere helsekøene. Det spiller ikke noen rolle for folk om det er det offentlige eller private som driver sykehuset, det som betyr noe er at de får den behandlingen de trenger så raskt som mulig, sier Jensen.

FrP-gjennomslag

Fremskrittspartiet fikk i statsbudsjettet for 2021 gjennomslag for å bruke 250 millioner kroner på å kjøpe kapasitet fra private sykehus. Disse pengene ble satt av for å redusere helsekøene, som har blitt betydelig økt det siste året. På tross av gjennomslaget kan ikke helse- og omsorgsdepartementet svare på om pengene har blitt brukt, noe Sylvi Listhaug tok opp under Stortingets muntlige spørretime onsdag 14.april.

– Som en følge av de økende helsekøene lever flere med smerte og sikkerhet. Vi bevilget derfor mer penger til å kjøpe privat kapasitet i statsbudsjettet. Vi fikk gjennomslag for 600 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett i fjor, og 250 millioner kroner for årets budsjett, sier Listhaug og legger til:

– Problemet er bare at pengene ikke brukes til å redusere helsekøene ved å kjøpe ledig kapasitet. Mange private aktører kan fortelle at de har ledige plasser på de områdene der ventetiden hos det offentlige har økt, så nå er det på høy tid at regjeringen rydder opp og sørger for at pengene blir brukt på det de skal.

Viktig også etter pandemien

FrP-lederen sier at partiet også ønsker å bruke ledig privat kapasitet i tiden etter pandemien.

– Det viktigste for oss, uavhengig om det er pandemi eller ikke, er at alle får den behandlingen de trenger så kjapt som mulig. Det kan vi få til gjennom å ta i bruk all ledig kapasitet. Det føles ikke godt for noen å stå i helsekø. Dersom vi tar i bruk kapasiteten hos private aktører kan vi hjelpe folk med å komme seg tilbake til en normal hverdag og få livsgleden tilbake, sier Jensen og avslutter:

– Det er viktig at regjeringen nå bruker pengene som er satt av for å redusere helsekøene. Vi kan ikke ha det sånn i et av verdens rikeste land at personer som kunne vært friske og i jobb heller må sitte hjemme fordi regjeringen ikke benytter seg av ledig kapasitet.