Helse og omsorg

Helsekøene øker: - Regjeringen svikter eldre og syke

Ferske tall fra Helsedirektoratet viser at helsekøene har økt med 23 prosent siden regjeringen tiltrådte. De som rammes av dette er pasientene, som lider og får satt livet på vent mens de venter på behandling, sier Bård Hoksrud.

Bård Hoksrud, FrPs helsepolitiske talsperson, mener at det nå er det på tide å bedømme Arbeiderpartiet for hva de faktisk har gjort, ikke hva de har tenkt å gjøre. Alle pilene peker i feil retning, viser ferske tall fra helsefeltet.

- Før valget lovet Ap å ta igjen behandlingsetterslepet etter pandemien, men nye tall viser at ventetidene fortsetter å øke. Det skyldes at det ikke bevilges ikke nok midler for å møte den økte etterspørselen etter helsehjelp, og at regjeringen ikke ønsker å benytte ledig privat behandlingskapasitet for å redusere helsekøene. De som rammes av dette er pasientene, som lider og får satt livet på vent mens de venter på behandling, sier Hoksrud.

Helsekøene på somatisk behandling er opp 23 prosent siden regjeringen tiltrådde.

Brutte løfter for de unges psykiske helse

For to år siden var et av valgkampløftene fra Jonas Gahr Støre en stor satsing for unges psykiske helse, hvis han ble statsminister. Behandlingskøene skulle ned, de unge skulle slippe å betale for psykisk helsehjelp og alle unge som ble henvist til psykiatrien skulle bli vurdert. Alle disse løftene har blitt brutt av regjeringen.

- Det er særlig den økte ventetiden innen psykisk helsevern for barn og unge og at rekordmange klager på barne- og ungdomspsykiatrien som jeg syns er svært bekymringsfull. Konsekvensen er at mange barn og unge som burde fått tidlig hjelp, nå må stå i kø for å få behandling. Det øker risikoen for at problemene deres blir større, avslutter Hoksrud.

Helsekøene i psykiatrien for barn og unge er opp 8 prosent siden regjeringen tiltrådde.

Mer informasjon