Sylvi Listhaug, uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Elin Eike Worren

Politikk

– Høyre er ikke til å kjenne igjen

Partileder Sylvi Listhaug gir tydelig beskjed om at dette budsjettet aldri ville fått støtte av FrP, og er tydelig skuffet over at Høyre ikke er til å kjenne igjen.

I statsbudsjettet fremlagt av Høyre, KrF og Venstre legges det opp til 3,7 milliarder kroner i økte miljø- og bilavgifter. Det vil øke pumpeprisen og gjøre det dyrere å kjøpe bil. Flypassasjeravgiften vil samtidig bli gjeninnført.

– Høyre er ikke lenger til å kjenne igjen. I deres siste budsjett prioriterer de en enorm økning i bistandsbudsjettet og store symbolske klimatiltak. Hele 3,8 milliarder kroner har de funnet til å øke bistandsbudsjettet. Samtidig er det store problemer her til lands, som ikke prioriteres, sier Listhaug.

Det meste blir dyrere

Strømprisene har gått i været den senere tiden, og regjeringens svar er et kutt i el-avgiften på 1,5 øre. Det betyr 225 kroner i året for en gjennomsnittlig familie, eller 60 øre om dagen. Det mener Listhaug er puslete, og viser at ikke vanlige folk som bekymrer seg for strømregningen blir prioritert.

– Det meste vanlig folk er avhengig av blir dyrere med dette budsjettet. Strømprisene har gått i taket. Vi burde heller fjerne el-avgiften, og kutte bilavgiftene, fremfor at bilistene skal brukes som melkeku for å finansiere enorme økninger i bistands- og klimabudsjettene, sier hun.

Fakta om regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022:

• Miljø- og bilavgifter økes med 3,7 milliarder kroner
  • Økt CO2-avgift med nært 30 prosent, noe som vil føre til 41 øre økning i bensinprisen
  • Gjeninnføring av flypassasjeravgiften
  • Økt engangsavgift for vanlige biler
  • Økt engangsavgift for ladbare hybridbiler
  • Full trafikkforsikringsavgift for elbil
  • Innføring av omregistreringsavgift for elbil
  • Bistandsbudsjettet økes med 3,8 milliarder kroner
  • Foreslår å hente 3000 kvoteflyktninger
  • Kun 1,4 prosent aktivitetsvekst i helsevesenet, noe som tilsvarer et kutt

Kutter i helsebudsjettet

Hun reagerer på at regjeringen velger å sende mer penger ut av landet, samtidig som de ikke prioriterer for eksempel helse.

– Alle trenger god helsehjelp. Likevel legges det opp til i praksis et kutt i helsebudsjettet. Det viser hva som denne regjeringen prioriterer. Det er viktigere å sende pengene ut av Norge, fremfor å prioritere problemene her til lands, sier Listhaug.

– Må slutte å sponse Sverige

Det blir også dyrere for vanlige grensehandelvarer, i en tid hvor mange arbeidsplasser er flyttet hjem fra Sverige. Med økt avgift på både tobakk og alkohol mener hun arbeidsplassene vil flyttes tilbake igjen til Sverige.

– Vi må slutte å sponse Sverige, og heller sørge for å beholde arbeidsplassene i Norge. Siden koronapandemien stengte grensene har vi sett med all tydelighet hvor enorm grensehandelen er, og hvor mange arbeidsplasser som står på spill, avslutter Listhaug.

Mer informasjon