Foto. Silje Hjemdal
© Markus Endresen

– Høyre er ikke til å kjenne igjen

Høyre tar nå til orde for å svarteliste selskaper som ikke oppfyller FNs mål om likestilling. Det er tydeligvis ikke grenser for hva Høyre vil blande seg opp i, mener FrPs stortingsrepresentant Silje Hjemdal fra Bergen.

– Jeg skulle ønske de var mer opptatt av gode, stabile og trygge rammer for bedriftene, fremfor hva slags kjønn næringslivstopper har. Mange norske bedrifter har tøffe tider med pandemi og store ekstrautgifter til for eksempel strøm og drivstoff. Å bære stein til byrden med denne form for gapestokk har jeg liten forståelse for. Derfor utfordret jeg også de andre partiene sist uke i stortinget på hvorfor de går til kamp mot de private velferdsaktørene, som ofte har stor kvinneandel. Regjeringen har gått til kamp mot disse aktørene, hvor er likestillingspolitikken i dette?, sier Hjemdal og fortsetter:

– Høyre driver tilsynelatende en overbudskamp med regjeringen om hvem som kan ha en mest mulig feministisk likestillingspolitikk. Det fremste verktøyet ser ut til å være svarteliste og skamlegging. Mens Høyre vil bruke tid og ressurser på å lage svartelister, vil FrP ha likestillingspolitikk som faktisk virker. Et godt eksempel på det er rullerende barnehageopptak, som vi nettopp har behandlet i Stortinget nå. Det stemte både Ap og Høyre mot. Når det kun er et opptak i året fører til at mange foreldre må ta ut ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet, og dette rammer i særlig grad kvinner.

Feil å svarteliste bedrifter

Stortingsrepresentanten fra FrP mener at en offentlig svarteliste av selskaper som ikke har gjort noe ulovlig er svært uheldig og nok et eksempel på sløsesløseri av skattebetalernes penger.

– Jeg mener det også er betimelig å spørre hvordan Høyre ser for seg at disse svartelistene skal brukes. Hvis de skal brukes til å sverte og straffe bedrifter, så må bedriftene forvente å ha sin rettsikkerhet ivarettatt. Er dette i så fall rett bruk av skattebetalernes penger? Denne listen må settes opp av noen. Hvem skal det være? Om det skal være embetsverket kan man jo forestille seg at det er et administrativt vedtak som ligger til grunn. Hva skjer om en bedrift er uenig med vedtaket? Skal det være en klageinstans? Kan dette vedtaket påklages? Finnes det ikke viktigere prioriteringer for Høyre enn dette?, spør Hjemdal retorisk og fortsetter:

– Jeg har større tiltro til norske bedrifter, og vil ikke være med på å henge ut aktører som ikke gjør noe ulovlig, det skremmende er at kulturminister Trettebergstuen ikke utelukker forslaget fra H. Samtidig vet vi at det offentlige også har en svært ujevn kjønnsbalanse mange steder, men Høyre er helt stille om en tilsvarende liste for det offentlige og tidligere minister for Høyre, Kristin Clemet, advarer mot pekefingeren Høyre planlegger mot private selskaper

Valgfri foreldrepermisjon er god likestillingspolitikk

Fremskrittspartiet har flere ganger den siste tiden påpekt at dagens foreldrepermisjonsordning hemmer likestillingen. Partiet vil heller at familiene selv skal velge hvordan permisjonen skal fordeles etter hvilket behov hver enkelt familie har.

– Jeg vil invitere Høyre med på å være med på FrPs forslag om å droppe tredelingen av foreldrepermisjonen. Dessverre ser vi at dagens ordning medfører at kvinner tar ut ulønnet permisjon. Det er dårlig likestillingspolitikk og en politikk som fratar familiene valgfrihet, avslutter Hjemdal.