Foto av Sylvi Listhaug
© Pia Sønstrød

Utenriks og forsvar

Høyres syn på Kina er naivt

Sylvi Listhaug, FrPs partileder, mener Høyres landsmøte har et naivt syn på Kina når de ikke sier nei til frihandelsavtaler med land som er en sikkerhetspolitisk trussel mot Norge.

- Kina har et autoritært regime som begår grove menneskerettighetsbrudd og folkemord mot sin egen befolkning. De er i tillegg en stadig større trussel mot andre land, både i regionen og resten av verden. Kina har bygget opp sitt militære kraftig og det er handelen med rike land som Norge som har gitt dem økonomiske muskler til å gjøre det, sier Sylvi Listhaug.

Verden står ved et tidsskille.

Norge har altfor lenge valgt å ikke ta hensyn til faresignalene ved stadig mer kinesisk dominans, mener FrPs partileder.

- Verden står ved et tidsskille som gjør det nødvendig å tenke helt nytt. Vesten må ha kontroll på produksjonen av varer vi er avhengig av for at samfunnet skal fungere. Frihandel som bidrar til å bygge opp autoritære stater kan bidra til ufrihet på sikt. Derfor mener FrP Norge ikke bør gå videre med frihandelsavtalen med Kina.

Den frie verden må stå sammen.

Listhaug reagerer også på at forslaget om at Vesten må stå sammen med allierte land som blir utsatt for utilbørlig press ikke ble vedtatt på landsmøtet.

- Det er uakseptabelt at kinesiske myndigheter straffer land som ikke danser etter deres pipe eller som respekterer grunnleggende frihetsverdier. Den frie verden må stå samlet mot Kina og andre autoritære regimer som kan utgjøre en trussel mot verdensfreden. FrP mener dette arbeidet kan gjøres gjennom NATO og alliansens partnerland eller andre internasjonale organisasjoner.