Sylvi fra landsmøtet 2022
© Pia Sønstrød

Utenriks og forsvar

Huitfeldt legitimerer islamistisk kvinneundertrykkelse

Partileder Sylvi Listhaug mener det er forkastelig at utenriksminister Anniken Huitfeldt(Ap) hadde møte med den iranske utenriksministeren i forrige uke. Det sender et svært uheldig signal før kvinnedagen, mener hun.

I dag vil kampen for kvinners rettigheter i Iran prege 8-mars tog over hele verden. 8. mars-markeringen i Oslo vil også være en støtte til det modige iranske folkets kamp mot det islamistiske regimet, der hovedparolen vil være slagordet Jin, Jiyan, Azad (kvinne, liv, frihet). Dette er slagordet til de tusener av iranere som de siste månedene har demonstrert for frihet og mot regimet - med livet som innsats.

Det nytter ikke å påvirke det forkastelige menneskesynet til islamister

Sylvi Listhaug

- Den norske regjeringen, med utenriksminister Huitfeldt(Ap) i front, viser seg igjen naiv i sin kontakt med de islamistiske regimene i Iran og Afghanistan ved å møte den iranske utenriksministeren. Nå er det på tide at regjeringen endelig innser at det ikke nytter å påvirke det forkastelige menneskesynet til islamister. Hun sender også med dette møtet et svært uheldig signal til de som risikerer alt i protestene mot regimet, sier Sylvi Listhaug.

Det var i forrige uke utenriksminister Huitfeldt avholdt et møte den iranske utenriksministeren ved FNs menneskerettighetsråd i Genève. Norske diplomater i Teheran deltok også nylig på feiringen av den islamske revolusjonen i 1979.

- Den norske regjeringen har vært klar på at det ikke er aktuelt å møte russiske ministere etter invasjonen av Ukraina. Dette er en riktig linje. Men det setter utenriksministerens valg om å møte det iranske presteskapet og at norske diplomater er med på feiringer av regimet i et spesielt lys. Det burde ikke være en forskjell på om det er sin egen befolkning som terroriseres eller om det er sivile i landet som er invadert, sier Listhaug.

Bidrar til å legitimere brutale regimer

Listhaug mener regjeringen sine møter med de islamistene fra Iran og Afghanistan legitimerer de brutale regimene i landene.

- Den norske regjeringen gir anerkjennelse til det iranske regimet gjennom å fortsette samtaler på høyt nivå. Det bidrar ikke til å stoppe undertrykkelsen av befolkningen og jeg legger til grunn at regimet vet utmerket godt hvordan Norge ser på de grove menneskerettighetsbruddene. I solidaritet med det iranske og afghanske folket, særlig kvinnene, må regjeringens samtaler med islamistiske regimer opphøre, avslutter Listhaug.

Se Sylvi sin utspørring av utenriksminister Huitfeldt om temaet: