Hanne Dyveke Søttar
© Elin Eike Worren

– Hvor blir det av ny hundelov?

Hanne Dyveke Søttar venter utålmodig på den nye hundeloven. Nå vil hun ha svar fra landbruksministeren.

I juni 2017 vedtok Stortinget at regjeringen skulle legge frem forslag til ny hundelov. Det har den enda ikke gjort.

– Det virker som om arbeidet med denne loven har vært en kasteball internt i regjeringen. I fjor landet den hos landbruks- og matdepartementet, men fortsatt har ikke regjeringen presentert forslag til ny hundelov for Stortinget. Hvor blir det av ny hundelov? Nå må det snart skje noe, sier Hanne Dyveke Søttar.

Krever svar fra landbruksministeren

Søttar er stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet og en uttalt dyrevenn. Hun har derfor stilt spørsmål til landbruksministeren der hun etterlyser den nye hundeloven.

– Spørsmålet mitt er enkelt og greit når vi kan forvente at forslag til ny lov sendes på høring. Det håper jeg skal være rimelig enkelt å svare på. Det er på tide at vi får fremgang i denne saken, og at alle som venter på ny lov får en tidsramme å forholde seg til, sier Søttar.

FrP i front

Hun forteller at Fremskrittspartiet lenge har gått i front for å få på plass en ny hundelov.

– Dagens hundelov er utdatert og gir ikke dyrene det rettsvernet de fortjener. Det vil FrP gjøre noe med. Derfor venter vi, som mange andre, utålmodig på at regjeringen nå skal ta grep, avslutter Søttar.

Les spørsmålet fra Hanne Dyveke Søttar til landbruksministeren her: Skriftlig spørsmål om hundeloven