Sylvi Listhaug, smilende i blå dressjakke og lyseblå overdel. Lener seg svakt fremover mot et bord. Uskarp bakgrunn. Foto.
LO aksepterer stilltiende det ranet som vanlige Nordmenn utsettes for. © Pia Sønstrød

Hvor er LO?

Folk og bedrifter blør, statskassen håver inn enorme beløp, men LO og LO- lederen er helt tyst.

Prisveksten på hele 6,3 prosent siste året viser at regjeringen ikke gjør nok for familier flest og bedrifter. LO aksepterer stilltiende det ranet som vanlige Nordmenn utsettes for.

– Hvor er solidariteten med familiene, sliterne på gulvet og folk flest? Prisveksten spiser opp økonomien til husholdningene, samtidig som staten tjener fett. Regjeringen har både økonomisk handlingsrom og en moralsk plikt til å redusere effekten av prisveksten for husholdningene og industrien vår, sier partileder i FrP, Sylvi Listhaug.

Bli med på laget for folk flest

Bli medlem idag du også!
Meld deg inn nå

I følge SSB er det dokumentert at strømstøtten har bidratt til å dempe prisøkningen. Uten strømstøtten ville tolvmånedersendringen vært på 8,2 prosent i juni, i stedet for 6,3 prosent.

– LO var opptatt av å sikre økt kjøpekraft før lønnsoppgjøret. Det har de mislyktes helt med. For hver eneste måned som går, mister folk mer og mer kjøpekraft. I stedet for å kjempe medlemmenes sak, er LO mer opptatte av å være beskytte den handlingslammede regjeringen til Jonas Gahr Støre som følger situasjonen tett, nøye og løpende uten å gjøre noe, sier Listhaug.

FrP har gjentatte ganger foreslått å fjerne drivstoffavgiftene, halvere matmomsen og innføre makspris på strøm både for husholdninger og bedrifter. Men uten støtte fra regjeringspartiene og Høyre, og ingen støtte fra LO.

– Når tallene så tydelig viser at strømstøtten har hatt en effekt på å redusere prisstigningen, må man spørre hvorfor ikke LO krever at regjeringen gjør mer og setter ned avgiftene og innfører makspris på strøm som ytterligere vil redusere inflasjonen? LO er mer opptatt av å beskytte regjeringen enn å beskytte medlemmenes som opplever å bli flådd når strømregningen skal betales, ved drivstoffpumpene og i matbutikken, sier Listhaug.

Men det er ikke bare folk flest som sliter. Industrien, som vår rikdom og velferdssamfunn er tuftet på, står i fare for å miste sitt største konkurransefortrinn når energiprisene har eksplodert i deler av landet.

– Kraftkrevende industri sliter med vedvarende høye strøm- og drivstoffpriser og vil dersom dette fortsette miste det ene store konkurransefordelen Norge har; billig kraft. At ikke LO gjør mer for å sikre industrien langsiktige lave priser og forutsigbarhet, er ikke til å fatte, sier Listhaug.

For et par uker siden presenterte stiftelsen De Facto, kunnskapssenter for fagorganiserte, en ny rapport om utsiktene for norsk kraftkrevende industri. Den konkluderer med at Europa nå går inn i en langvarig situasjon med forsyningssvikt og høye energipriser. Så lenge Norge er en fullverdig del av det europeiske markedet, vil situasjonen være den samme i Norge.

– Mens en rekke bedrifter i distriktene sliter på grunn av høye drivstoff- og strømpriser varsler regjeringen også at det kan bli strømrasjonering i energinasjonen Norge. Også når det gjelder dette sitter LO og Peggy Hessen Følsvik musestille. Man må nesten spørre hvem LO er til for å representere; at medlemmene deres har en god arbeidsplass å gå til, eller et politisk støttehjul til Støre og Arbeiderpartiet?

Partilederen mener at alle gode krefter må til for å sikre økonomisk forutsigbarhet for både husholdningene og industrien.

– Norge opplever de største økonomiske urolighetene vi har sett på over 30 år, og LO følger regjeringens pipe lojalt, i stedet for å kjempe for arbeidsfolks økonomi og at industriarbeiderne skal ha en jobb å gå til i årene som kommer. Det er avgjørende for arbeidsplassene og folk flest, spesielt i distriktene, at vi får på plass flere prisdempende tiltak. LO burde støttet FrPs forslag om å fjerne drivstoffavgiftene, halvere matmomsen og innføre makspris på strøm for bedrifter og folk, sier Listhaug

Mer informasjon