Foto av Sylvi Listhaug
Sylvi forteller at Fremskrittspartiet vil kjempe for en enda lengre permitteringsperiode. © Elin Eike Worren

– Ikke godt nok

Fremskrittspartiet vil forlenge permitteringsordningen til 1. oktober.

Etter først å ha nektet å utvide permitteringsordningen, har regjeringen snudd. Nå vil de forlenge ordningen frem til 1. juli. Fremskrittspartiet vil ha en mer langsiktig plan for næringslivet og folk som er permitterte på grunn av koronautbruddet.

– Riktig retning

Rundt 60 000 nordmenn er helt eller delvis permitterte som følge av koronapandemien. Tidligere har regjeringen stått fast ved at permitteringsordningen for disse menneskene kun skulle gjelde ut april i år, men vil nå utvide ordningen med to måneder. Det betyr at bedrifter kan la ansatte være permitterte på statens regning frem til 1. juli.

– En pandemi gir usikkerhet nok i seg selv, da skal ikke permitterte i tillegg være bekymret for at regjeringen ikke stiller opp med gode nok ordninger. Nå beveger regjeringen seg i riktig retning. Men det handler jo om at regjeringen ser at flertallet på Stortinget ønsker utvidelse av ordningen, og må følge opp det, sier Sylvi Listhaug, som er FrPs finanspolitiske talsperson.

Vil forlenge til 1. oktober

Hun forteller at Fremskrittspartiet vil kjempe for en enda lengre permitteringsperiode når saken kommer opp i Stortinget.

– Å utvide med to måneder er rett og slett ikke godt nok. Vi ønsker at permitteringsordningen skal vare til 1. oktober, fordi vi må langsiktighet både for næringslivet og for de ansatte som er permitterte, sier hun, og avslutter:

– Landet er i krise, og vi har vært det lenge. Derfor er det helt nødvendig at det blir slutt på kortsiktige løsninger som kan bidra til mer usikkerhet for folk og bedrifter.