Samferdsel
Ikke lagt mindre asfalt på 10 år
Første halvår i 2022 hadde et rekordhøyt antall dødsulykker, det høyeste antall på ni år. Dessverre har 2023 startet med enda flere dødsulykker enn i fjor, sier samferdselspolitiske talsmann Frank Sve med støtte fra Morten Stordalen.
Regjeringen tar ikke trafikksikkerhet på alvor
Regjeringen har kuttet i en rekke trafikksikkerhetstiltak. Mens det ble bygget over 100 kilometer med rumlefelt årlig under regjeringen Solberg, blir det nå bare laget 9,5 kilometer rumlefelt i 2023.
- Regjeringen kutter nye rumlefelt med over 90 prosent. Samferdselsministeren må lyve for både seg selv og velgerne når har påstår at Ap og Sp tar trafikksikkerhet på alvor, sier stortingsrepresentant Morten Stordalen.
Frykter nytt rekordår
Stordalen trekker også frem at det nå vil legges vesentlig mindre asfalt enn i tidligere år. Han viser til at Statens Vegvesens egne analyser viser at dårlig veistandard og manglende vedlikehold er skyld i hele 29 prosent av alle dødsulykker på norske veier.
- Det har ikke blitt lagt mindre asfalt på 10 år. Det er ekstremt naivt å tro at regjeringen bare kan kutte og kutte i trafikksikkerhetstiltak uten at det vil få konsekvenser. Jeg frykter at 2023 vil bli et nytt rekordår for dødsulykker på norske veier.
En rekke prosjekter ligger nå til rette for å bli kuttet fra Nasjonal Transportplan. Sve trekker blant annet frem E39/136 i sitt eget fylke, Møre og Romsdal som på folkemunne omtales som «dødsveien».
- Regjeringen kutter i alle trafikksikkerhetstiltak, og skjuler seg bak at de øker bøtesatsene til fantasisummer, på tross av alle faglige råd. Denne regjeringen later bare som de er opptatt av trafikksikkerhet om de kan tjene penger på det.