Jon Helgheim
© Elin Eike Worren

Innvandrere på sosialhjelp øker kraftig

– Løsningen er å redusere innvandringen, fordi skuta er lekk og vi må tette hullet, sier innvandringspolitisk talsperson i Fremskrittspartiet, Jon Helgheim.

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at innvandrere mottok hele 56 prosent av all sosialhjelp i 2019. Til sammenligning utgjør innvandrere 14 prosent av den norske befolkningen, noe som vil si at denne gruppen er svært overrepresentert når det kommer til sosialhjelp.

– Det har vært kjent lenge at denne andelen øker og øker, dette viser disse tallene og andre tall vi sitter på. Det har tårnet seg opp betydelige utfordringer, som ikke er uventet etter asyltilstrømningen i 2015, sier Helgheim og fortsetter:

– Samtidig ser vi at mange kommuner ivrer etter å bosette flere flyktninger. Det er et tankekors når vi vet at kommunene må betale for sosialhjelpen selv etter fem år når pengene fra staten har tatt slutt. Fluktrelatert innvandring er ikke lønnsomt hverken for staten eller norske kommuner.

Frykter ny regjering

Helgheim mener at en eventuell ny rødgrønn regjering vil føre en mye mer liberal og åpen innvandringspolitikk enn i dag. På mange meningsmålinger ser det også ut til at Rødt og/eller MDG kommer på vippen, og det er ventet at disse partiene vil bruke sin posisjon til å gi landet en mer liberal innvandringspolitikk.

– Arbeiderpartiet åpner i sitt nye partiprogram for forhandlinger med kommunene, som vil ta imot mange tusen flere flyktninger. En økt bosetting relatert til fluktrelatert innvandring vil føre til høye kostnader på sosiale felt og andre felt. Samtidig vet vi at spesielt MDG, SV og Rødt ønsker seg en innvandring til Norge som er langt over det landet vårt kan tåle. Jeg er overbevist om at en ny rødgrønn regjering vil tvinge frem en innvandringspolitikk som hverken er økonomisk eller kulturelt bærekraftig, sier Helgheim og fortsetter:

– I tillegg vet vi at økt innvandring er den viktigste forklaringen på den økende fattigdomsproblematikken. Det er ikke et viktig problem at noen får mer penger, men det er et problem at en del får mindre fordi de ikke er i arbeid. De rødgrønne partiene skyter seg selv i foten når de på den ene siden vil ta imot flere innvandrere og på den andre siden vil redusere ulikheten i samfunnet.

Vil hjelpe flere i nærområdene

Fremskrittspartiet har i lang tid kjempet for å bruke mer penger i nærområdene. På den måten mener partiet at vi kan hjelpe flere, samtidig som at vi unngår de livsfarlige reisene over Middelhavet.

– Vi har en del humanitære utfordringer, der vi må slutte å bruke penger på ting som ikke funker her. Vi må bruke penger der pengene virkelig trengs og få stoppet i dødstrafikken over Middelhavet, sier Helgheim.

Mer åpenhet rundt kostnadene ved innvandring

Helgheim avslutter med å påpeke at det må bli mer åpenhet rundt kostnaden for innvandringen til Norge.

– Vi må kunne forvente det samme av alle innbyggerne, men det gjør vi ikke. Vi forventer ikke det samme fra innvandrere fra Afrika som fra andre land og kontinenter, og vi forventer ikke det samme fra innvandrere som gruppe som fra nordmenn. Det har ført til en berøringsangt på disse temaene, sier Helgheim og avslutter:

– Fremskrittspartiet har gjennom en årrekke stått på og ikke tatt hensyn til rasismeanklagene mot oss når vi har snakket om det. Vi ser nå SSB på eget initiativ publiserer slike rapporter, så det har skjedd en endring. Flere instanser ser verdien av kunnskap, og på alle politikkområder er vi helt avhengig av kunnskap. Men området har vært preget av et politisk korrekt menneskesyn, der det nærmest har vært om å gjøre å vite minst mulig om innvandring og integrering. Dette er hovedårsaken til den feilslåtte innvanringspolitikken som har blitt ført i Norge gjennom flere årtier.

Mer informasjon