© Håkon Rusdal

Innvandrerkvinnene sviktes på kvinnedagen – igjen

Ifølge SSB er innvandrerkvinner langt mer utsatte for vold og overgrep i nære relasjoner, enn norske kvinner. Et svik mot en hel gruppe, mener innvandringspolitisk talsmann, Erlend Wiborg i FrP.

Kvinner med bakgrunn fra Afghanistan, Eriterea, Syria, Pakistan, Etiopia, Irak, Iran og Thailand er langt mer utsatt for alle typer av voldslovbrudd enn norske kvinner. I kategoriene «mishandling i nære relasjoner» og «grove trusler», er kvinner fra disse landene 6,3 og 6 ganger mer overrepresentert enn norske kvinner

- Jeg mener berøringsangsten til venstresiden og store deler av feministene, rammer hele det norske samfunnet, men innvandrerkvinner mest. Bortsett fra FrP, er det veldig få andre som tør å snakke åpent og ærlig om æredsvold og overrepresentasjonen vi finner i innvandrermiljøene, sier Wiborg.

Høy risiko for vold i nære relasjoner

NRKs serie «Ære» har satt problematikken på dagsorden, og det er en gjengs oppfatting i samfunnet at svært mange innvandrerjenter og gutter, har langt høyere risiko for vold i nære relasjoner, tvangsekteskap og negativ sosial kontroll.

- Vi vil aldri få løst problemet uten at vi våger å snakke om hvor problemet er størst. Derfor er jeg så kritisk til at det er så få stemmer der ute som løfter tematikken. Selv på kvinnedagen velger man langt på vei å fokusere på saker som er for luksusproblemer å regne, sammenlignet med problemene mange innvandrerkvinner står i daglig, sier Wiborg.

FrP har fremmet en rekke konkrete tiltak mot negativ sosial kontroll i Stortinget.

- Vi står klare med konkrete løsninger som vi vet ville gjort hverdagen til innvandrerjenter og kvinner tryggere. Dessverre står FrP ganske alene om disse løsningene, sier Wiborg.

Våre løsninger mot æreskultur

Les her