Skilt til parkeringsautomat, samt opplysninger om parkeringsreguleringer. Foto.
FrP sier nei til at kommuner skal kunne innføre parkeringsavgift på privat eiendom. © FrP

Ja til eiendomsrett, nei til konfiskering av privat eiendom

For FrP er eiendomsretten viktig og folk skal få bestemme over egen eiendom. Derfor er AP, SV og MDG sitt forslag om å pålegge private å innføre parkeringsavgift på privat eiendom helt uakseptabelt.

– Men er jo litt spesielt å se at Sp og Vedum nå kritiserer Ap for parkeringsforslaget. Til Vedums opplysning, så må jeg bare minne han på at partiet hans tydeligvis ønsket dette i 2012 når Sp satt med samferdselsministeren, sier FrPs samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud.

Frykter konsekvensen av regjeringsskifte

At Ap, MDG og SV foreslår at kommunene skal ha rett til å innføre parkeringsavgift på privat eiendom vekker Sp-leder Trygve Slagsvold Vedums harme.

– Det høres jo bra ut, men jeg er usikker på hva en eventuell rødgrønn regjering vil finne på. Når Vedum glemmer at Sp selv vurderte det samme da de satt i samferdselsdepartementet i 2012, så frykter jeg at Vedum fort igjen vil glemme at han var imot og bli for igjen, sier Hoksrud.

Det var i juni 2012 samferdselsdepartementet under daværende samferdselsminister Marit Arnstad sendte forslaget om at kommunene kunne få lov til å innføre parkeringsavgift på privat eiendom ut på høring.

– Dette viser at Vedum enten har dårlig hukommelse, eller så håper han at andre har glemt hva de holdt på med den gangen. Uansett, dette er et usedvanlig dårlig forslag fra venstresiden, sier Hoksrud.

Regjeringen valgte imidlertid å ikke gå videre med dette et lovforslag i mai 2013.

– Man sender jo sjelden noe ut på høring som man ikke har ønsker om å realisere eller tenker kan være en god ide. Forslaget er svært inngripende når det gjelder privat eiendomsrett. For mange er jo dette sånn man driver i kommunistiske regimer hvor eiendomsretten er helt fraværende, sier Hoksrud og avslutter:

– Vedum prøver å distansere seg fra deler av venstresiden, men når det kommer til stykket er de ikke så ulike.