Samferdsel og infrastruktur
Jernbanedirektoratet må avvikles og regjeringen ansvarliggjøres
Fremskrittspartiet mener at jernbanereformen har oppfylt sin målsetting om at det skal være mer søkelys på togkundenes behov og forventninger, men at det nå er behov for enkelte endringer.
- Etter at reformen har fått virke en periode ser vi et behov for justeringer, sier FrPs jernbanepoliske talsperson Morten Stordalen
Vedlikehold på jernbanen må prioriteres
Stordalen har nå fremmet forslag i Stortinget. FrP-politikeren mener mer av jernbanenes ressurser må brukes på vedlikehold og modernisering av utstyr.
- FrP foreslår at Jernbanedirektoratet avvikles og at oppgavene overføres Samferdselsdepartementet. Dette vil samtidig i større grad ansvarliggjøre regjeringen for hva som skjer i jernbanesektoren.
- Det er store behov på jernbanenettet. Fremskrittspartiet mener at vedlikeholdsetterslepet må hentes inn. Dette vil gi bedre driftsstabilitet og at både folk og bedrifter kan stole på toget til daglig transport.
Vedlikeholdsetterslepet må hentes inn.
Morten Stordalen
Bør lære av suksessen Nye Veier
Samferdselspolitikeren mener jernbanesektoren bør hente erfaringer fra suksessen Nye Veier, som FrP opprettet i regjering.
- Det er store behov for utbygging av ny jernbaneinfrastruktur. I dag er situasjonen store kostnadsøkninger i vedtatte prosjekter som gir oss for lite jernbane for pengene.
- I veisektoren har etableringen av en konkurranse om å løse veiutbygginger best mellom Nye veier AS og Statens vegvesen gitt store besparelser og raskere utbygging av veinettet. Det bør kunne gi tilsvarende gode å innføre konkurranse også når det gjelder jernbaneutbygging. FrP foreslår derfor at Nye Veier får en fast struktur for jernbane som vil kunne oppfylle dette. Etablering av et «Nye Baner» vil gi nødvendig konkurranse om løsninger og gjennomføring av prosjekter som vil kunne gi mer ny jernbane på kortere tid og til forventet kostnad.
Mer innflytelse på togtilbudet
FrP mener at togkundene skal ha enda mer innflytelse på togtilbudet. Hva slags type togmateriell som brukes og innretning på dette kan også være viktig for passasjerene og for konkurransen mellom togselskapene.
- FrP foreslår derfor at Norske tog som bestiller togmateriell skal få støtte frihet til å bestille materiell tilpasset det enkelte togselskap. Et mangfold av togmateriell med forskjellige innholdskonsept vil komme togkundene til gode, avslutter Stordalen.