Bård Hoksrud
© Bjørn Inge Bergestuen

Jubler for medisingodkjenning

Beslutningsforum har nå godkjent livreddende medisiner for mennesker med cystisk fibrose.

Fremskrittspartiets helsepolitiske talsmann, Bård Hoksrud, ble hoppende glad da han fikk nyheten om at det statlige organet Beslutningsforum har inngått en avtale med produsenten av legemiddelet Kaftrio, slik at norske pasienter får gratis tilgang til den livreddende medisinen.

– Jeg er utrolig glad for at syke med cystisk fibrose (CF) nå endelig skal få behandlingen de har ventet på i flere år. Kaftrio kan redde liv og gi CF-syke langt bedre livskvalitet, sier han.

– Enorm lettelse

Frp.no har tidligere skrevet om CF-syke som ikke fikk tilgang på den livreddende medisinen fordi norske myndigheter mente den var for dyr. Cystisk fibrose er en sjelden sykdom som rammer åtte til ti personer i Norge hvert år. CF er medfødt og arvelig. Sakte, men sikkert, svekker sykdommen lunger og andre organer. Flere har beskrevet sykdommen som å drukne i sitt eget slim. Hoksrud er lettet over at alle disse menneskene nå vil få den hjelpen de har krav på.

– Jeg føler en enorm lettelse på vegne av alle dem vi har møtt og snakket med, og alle andre dette gjelder. Det har vært hjerteskjærende å høre historiene til folk som har kjempet en beintøff kamp for å få tilgang til denne medisinen for seg selv eller barna sine, sier han.

Står om folks liv

Selv om Hoksrud jubler for medisingodkjenningen som kan redde CF-pasientenes liv, er han tydelig på at kampen ikke er over.

– Det er dessverre fortsatt sånn at syke mennesker må reise ut av landet for å få behandling eller starte innsamlingsaksjoner for å ha råd til medisiner, og Norge er en sinke når det kommer til å godkjenne nye medisiner og behandlinger. Vi kan ikke sitte og se på at folk lider og står i fare for å dø når vi vet at det finnes medisiner som kan hjelpe dem. Derfor har FrP fremmet forslag om å gi raskere tilgang til medisiner for norske pasienter som skal behandles i Stortinget i juni, sier han, og avslutter:

– Jeg håper de andre partiene støtter forslaget vårt. Det står faktisk om folks liv.

Mer informasjon