Sylvi Listhaug, smilende foran Stortinget. Foto.

– Kan ikke ta friheten for gitt

FrP-leder Sylvi Listhaug gleder seg til et «ordentlig» landsmøte etter to år med restriksjoner. Nå letter hun på sløret om hverdagen som partileder og småbarnsmor.
Sylvi Listhaug smilende foran trær i høstfarger
Sylvi Listhaug

Partileder

syl@frp.no

Partilederen er spent og som vanlig blid før partiets landsmøte går av stabelen fredag. Det har hun gledet seg veldig til.

– Jeg gleder meg utrolig mye til å møte partikollegaer fra hele landet. De to siste årenes landsmøter har vært amputerte. Det skal bli veldig godt å ha et ordentlig landsmøte igjen, sier hun.

Det har gått to tiår siden hennes aller første landsmøte. Det var i Geiranger i år 2000.

– Det var utrolig artig! Jeg var gjest og hadde ingen rolle, men jeg satte meg som målsetting at jeg skulle på talerstolen i løpet av to år. Det greide jeg, men jeg var så nervøs at jeg skalv over hele kroppen, minnes hun.

Hvordan forbereder du deg til landsmøtet?

– Jeg forbereder meg grundig og legger inn tid til å gå en tur og «tømme» hodet innimellom. Dette blir den første ordentlige talen jeg skal holde med publikum i salen som partileder. Det gleder jeg meg til.

I fjor tok Listhaug over som partileder etter Siv Jensen på partiets landsmøte. Det siste året som partileder har vært både krevende, interessant og spennende, forteller hun.

– Det beste med å være partileder er at jeg får møte så mange hyggelige mennesker, både i og utenfor partiet. Men det er utfordrende at det er arbeidskrevende og gjør at jeg er mye borte fra mannen min og de tre barna våre, erkjenner Listhaug.

– Blir krevende

Partilederen er veldig tydelig på at Fremskrittspartiet og de andre partiene på Stortinget har en stor jobb foran seg i tiden som kommer, blant annet som følge av krigen i Ukraina.

– Vi har en helt ny sikkerhetssituasjon, der vårt naboland Russland har invadert Ukraina og kaldblodig drept uskyldige mennesker, også kvinner og barn. Det norske forsvaret må styrkes og vi må hjelpe flyktninger fra våre nærområder. Dette blir krevende, sier hun, og legger til:

– Allerede før krigen var strømprisene ute av kontroll og også andre varer ble dyrere. Krigen har forsterket dette. Folk flest og bedrifter får skyhøye strømregninger, drivstoffpriser, økende matvarepriser og rente, uten at regjeringen vil avhjelpe situasjonen. FrP vil kutte avgifter så folk greier seg selv, istedenfor å dele ut almisser.

Mangel på prioriteringer, ikke penger

Når det blir snakk om klimapolitikk, blir Listhaug tydelig oppgitt. Hun er lei av kostbar symbolpolitikk.

– Vi står i en klimadiskusjon som handler mer om symbolpolitikk enn hvordan utslipp skal kuttes globalt. Norge har ikke egen atmosfære. Vi har en regjering som ønsker offentlige monopol, mer statlig styring, og som mener det er viktig at politikerne styrer mer. FrP, som ønsker mer frihet, større valgfrihet og mindre statlig styring over folk og lommebok, skal ta denne kampen. Det er ikke mangel på penger i Norge, men mangel på prioriteringer.

Listhaug mener Fremskrittspartiets viktigste jobb det neste året blir å kjempe for at folk flest skal få beholde mer av sine egne penger, større valgfrihet og å få på plass et helsevesen som reduserer forskjellene mellom rike og vanlige folk.

– Norge er en sinke når det kommer til å ta i bruk medisiner. Folk lider og dør mens de venter på medisiner som tas i bruk i våre naboland. FrP har foreslått å endre systemet med Beslutningsforum og Nye Metoder. I tillegg må vi ta kontroll over strømmen vår og slutte å kjøre ned vannmagasinene, og stanse krafteksport når det er nødvendig for å sikre norske forbrukere normale priser. Drivstoffavgiftene bør fjernes når prisene er så høye som nå, og matmomsen bør halveres, slår hun fast.

Kjappe fakta om partilederen:

• Hvilken bok leser du akkurat nå? Nilen- Historiens elv av Terje Tvedt. Jeg anbefaler hans bøker. Også «Det internasjonale gjennombruddet» og «Verdens Historie med fortiden som speil» er glitrende
  • Hva slags musikk hører du helst på? Country
  • Hva liker du best å spise? Potetball
  • Hvem er ditt forbilde? Politisk var det i mine yngre år Margareth Thatcher og Ronald Reagan. Her hjemme var jeg inspirert av Carl I Hagen og Siv Jensen
  • Hvor reiser du helst på ferie? USA
  • Hva ser du helst på TV? Serier eller filmer på strømmetjenestene, og nyheter
  • Pepsi eller Cola? Ingen tvil: Pepsi!
  • Vin eller øl? Begge deler er greit, men vin om jeg må velge
  • Spise hjemme eller på restaurant? Hjemme
  • Gå eller sykle? Gå
  • Hva er din drømmebil? Har akkurat fått en Camaro Cl1 i hagen så er vel forpliktet til å svare det nå
  • Hvis du kunne fått ett konkret gjennomslag i morgen, hva ville det vært? Fjerne drivstoffavgiftene og makspris på strøm

Heldige som lever i et demokrati

Listhaug har flere ganger understreket at det er viktig å verne om de norske frihetsverdiene. Hun påpeker at vi ikke må ta friheten vår for gitt.

– Vi er utrolig heldige som lever i et demokrati med friheter som det store flertallet på jorden ikke har. Bare rundt åtte prosent av verdens befolkning bor i et demokrati slik vi definerer det. Svært mange mennesker lever uten religionsfrihet, ytringsfrihet, pressefrihet, likestilling og demokrati. Vi tar det for gitt, men det kan vi ikke gjøre. Vi ser at ytringsfriheten er under sterkt press også i Norge, sier Listhaug.

– Over mange tiår har vi hatt høy innvandring fra land der disse frihetene ikke eksisterer. Derfor er det så utrolig viktig å kreve at folk som kommer til Norge tilpasser seg våre verdier, og ikke omvendt. Har man problemer med ytringsfrihet, får man flytte et annet sted.

– Barna synes jeg er mye borte

Sylvi Listhaug snakker klart og tydelig. Når vi ser henne i debatter eller i Stortinget, er hun en trygg og stødig partileder som tør der andre tier. Hun erkjenner likevel at jobben som partileder koster, og er krevende.

– Det er mye press og stress før en stor tale eller partilederdebatt. Jeg kjenner at det er sommerfugler i magen, men jeg er vanligvis god til å holde nervene under kontroll. Jeg liker det, og det tror jeg er en viktig forutsetning for å ta en slik rolle, sier hun.

Partilederen blir stille, før hun fortsetter:

– Det er krevende. Det er ingen tvil om at barna synes jeg er mye borte. Men vi er flinke til å finne tid til å finne på ting sammen. Jeg tar også med meg en av dem eller hele gjengen på møter av og til. Det er fin kvalitetstid når vi er på reise.

– Alltid vært dedikert

Listhaug har hatt en eventyrlig reise fra sitt første landsmøte for 22 år siden, og har blant annet vært innom tunge verv som både byråd og statsråd. Nå leder hun et helt parti. Og hun vil gjerne ha flere med på laget.

– Vi trenger enda flere medlemmer som vil være med å kjempe for folks frihet og valgfrihet. Det er bare FrP som står på for en sterk olje- og gassnæring, lavere skatter og avgifter, mindre klasseskiller i helsevesenet, klimatiltak som får utslippene ned fremfor symbolpolitikk, og en streng og ansvarlig innvandringspolitikk. Vi må stoppe sløsingen og prioritere det viktigste først. Vi trenger flere med på laget for å få større gjennomslag for vår politikk. Sammen er vi sterkere, sier hun.

Hun husker da hun selv tok steget inn i Fremskrittspartiet. Det var fordi hun ville bestemme mer over seg selv og eget liv.

– Jeg var lei av styringskåte politikere som skulle bestemme mest mulig over mitt liv og forsyne seg så mye av min lommebok for å bruke penger på det de mente var riktig. Jeg har alltid vært veldig opptatt av eldreomsorg og var enig med FrP i at det bør være statlig finansiert eldreomsorg. Det har vi prøvd ut med suksess. Dessverre fjernet de røde dette da de kom til makten, sier hun.

– Jeg har alltid jobbet mye og vært veldig dedikert i de jobbene og posisjonene jeg har hatt. Det vil alltid være utfordringer, men jobber man hardt og er tålmodig er det min erfaring at man får nye oppgaver og sjanser. Fokuset må alltid være å gjøre en best mulig jobb der man er, legger hun til.

Hva er dine beste råd til nye medlemmer som har store ambisjoner?

– Stå på i det vervet du har. Lever resultater. Da vil du få nye muligheter. Og vær tålmodig!