© Håkon Rusdal

Helse og omsorg

Kjerkol på ville veier

Tusenvis av pasienter venter på behandling, og køene er stadig økende. Likevel er det ingen vilje til å ta i bruk ledig kapasitet hos private. Alarmerende mener Bård Hoksrud.

Helsedirektoratets siste oppdatering av ventelistene i helseforetakene viser at 13,567 personer venter på behandling innen rus, psykisk helsehjelp for barn, unge og voksne per november. Helsepolitisk talsperson Bård Hoksrud er alvorlig bekymret og oppgitt over at ideologi trumfer det å gi pasienter et godt behandlingstilbud.

- Trenden med økende ventelister fortsetter ufortrødent. Behovet for behandling er enormt og ventelistene vokser, noe som er dypt bekymringsfullt. Det er alarmerende at statsråd Ingvild Kjerkol ikke setter ideologien til side for å åpne opp for private og ideelle aktører i sektoren, sier Hoksrud.

Hoksrud peker på at løsningen på de lange ventelistene ligger i å utnytte kapasiteten hos private og ideelle aktører. Eksempler som Fekjær psykiatriske senter i Innlandet, Vitalis i Gjerstad/Kragerø og Allos i Trøndelag viser at det finnes tilgjengelig kapasitet som ikke blir utnyttet.

For å redusere ventelistene må statsråd Kjerkol skrote avviklingen av fritt behandlingsvalg, det er en skandale at pasientene lider på grunn av regjeringens motstand mot private institusjoner. Denne økningen i ventelister er et klart tegn på at statsråden er på villspor, avslutter Hoksrud.

Fremskrittspartiet mener avviklingen av fritt behandlingsvalg må skrotes og sørge for at folk får den hjelpen de trenger, det er ingen skam å snu.

Mer informasjon