© Pia Sønstrød

Klimatoppmøtet viser viktigheten av norsk gass

Klimatoppmøtet i Glasgow er nå avsluttet og verdens ledere har samlet seg til en slutterklæring. Bruken av kull skal fortsatt trappes ned i Europa, men land som Kina og India ga tydelige signaler om at de fortsatt ser for seg en fremtid der kull er en viktig del av energimiksen. Fremskrittspartiet mener dette viser hvor viktig norsk gass vil være i tiårene som kommer.

– Dette vil bety at norsk gass til Europa blir viktigere enn noen gang. Vi ser hva som skjer med prisene når man faser ut kull og kjernekraft i Europa. Resultatet fra klimatoppmøtet viser at det ikke er noen vei utenom norsk gass når europeiske land skal kutte utslipp fremover, sier Sylvi Listhaug, og legger til:

– Kina og Indias iver etter å fortsette med kullproduksjon i overskuelig fremtid bør samtidig ha realitetsorientert norske politikere om at vi ikke kan fortsette å føre en særnorsk klimapolitikk med skyhøye avgifter, som kun ender med at vi flytte norske arbeidsplasser, utslipp, velferd og energimakt til nettopp disse landene.

– Må være kloke i klimapolitikken

På klimatoppmøtet ble man også enige om å øke klimafinansieringen til utviklingsland, og at landene skal oppdatere sine planer om utslippskutt innen utgangen av 2022. Fremskrittspartiet advarer regjeringen om å komme de andre landene i forkjøpet.

– FrP er bekymret for at dette vil medføre at regjeringen kommer med forslag til enda større kutt som skal gjennomføres med enda større uttak fra statskassen og inngrep i folk sin lommebok. Vi husker alle hvordan det gikk da Høyre-regjeringen valgte å komme EU i forkjøpet sist de norske klimamålene ble oppjustert. Da unnlot man å bruke samme regneregler på utslippskutt fra skogen, fordi regjeringen absolutt skulle komme dem i forkjøpet, sier Listhaug, og avslutter:

– Resultatene fra dette klimatoppmøtet viser hvorfor land som Norge må være kloke i klimapolitikken, og ikke la seg rive med av symbolpolitikk og innføre særnorske avgifter som kun gjør hverdagen vanskeligere for folk. Fokuset i Norge bør handle om hvordan vi kan kutte utslipp på en måte som ikke truer konkurransekraften til industrien vår, og som tar innover seg at klimautfordringen er et globalt problem.

Mer informasjon