Sylvi Listhaug, uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Elin Eike Worren

Krever raskere tilgang til nye medisiner

Norge er en sinke når det kommer til å ta i bruk nye medisiner for norske pasienter. Med dagens system dør syke mens de venter, og mange lever med store smerter helt unødvendig, sier Sylvi Listhaug.

I en resolusjon som Listhaug fremmer på landsmøtet foreslår hun en rekke endringer i systemet for godkjenning av nye medisiner i Norge, og at hensynet til pasientene må vektlegges langt høyere. En fersk rapport viser at norske pasienter venter lengre på nye medisiner enn i andre europeiske land. I Danmark tar det i gjennomsnitt 154 dager før legemidler er innført, i Norge tar det 522 dager.

- Tid er en ressurs mange med alvorlige diagnoser ikke har. Folk med penger kan kjøpe seg medisiner og behandling, mens vanlige folk må ty til innsamlingsaksjoner eller stå uten behandling. Det er uakseptabelt i et rikt land som Norge, og målet mitt er at vi skal ha lavest behandlingstid på å godkjenne nye behandlinger og medisiner i Europa, sier Listhaug.

Større åpenhet om avgjørelsene

Nye metoder avgjør om norske pasienter får tilgang til ny medisinsk behandling, og det er Beslutningsforum som avgjør om prisen for nye behandlinger er lav nok. I Beslutningsforum sitter kun de fire administrerende direktørene for helseforetakene og en observatør fra brukerutvalgene.

– Det er store utfordringer med dagens system, og de som rammes er de aller sykeste i samfunnet vårt. Jeg vil at pasienter og fagfolk i langt større grad skal involveres i vurderingene av nye medisiner, og de må være med på å avgjøre om nye medisiner skal godkjennes. I tillegg må vi ha en åpenhet om hvorfor medisiner avslås. I dag blir avgjørelsene i stor grad unntatt offentligheten, og det er ingen mulighet å anke avslag, avslutter Listhaug.

Forslagene i resolusjonen om raskere tilgang til nye medisiner:

• Gi pasientgrupper og fagfolk innflytelse i Beslutningsforum
  • Sikre at Norge skal ha lavest behandlingstid for å godkjenne nye legemidler i Europa
  • Øke norske myndigheter sin betalingsvillighet i vurderingene om legemidler er kostnadseffektive
  • Det gis fullt innsyn i avgjørelser fra Beslutningsforum, og ankerett ved avslag
  • Det settes ned en ankeinstans som evaluerer avslagssakene som behandles i Beslutningsforum
  • Legge til rette for flere kliniske studier og utprøvende behandlinger
  • Satse på gentesting og nødvendig infrastruktur for å tilby dette til flere norske pasienter
  • Ha raskere innføring av nye behandlingsmetoder i systemet for Nye metoder