Generalsekretær Finn Egil Holm
© Elin Eike Worren

Kronikk: Direkte rødt kort

Finn Egil Holm, generalsekretær I FrP, mener MortenP i nettavisen kvalifiserer til rødt kort etter hans kommentar hvor han kaller FrP-leder Sylvi Listhaug for ond og at hun sprer gift.

Nettavisens kommentator MortenP finner det i et innlegg i Nettavisen fredag ettermiddag like godt å kalle FrP-leder Sylvi Listhaug for ond, at hun sprer gift, og at FrP ikke har hjerte for andre enn seg selv. Et glitrende eksempel og forbilde for barn og unge som ønsker å delta i demokratiet der altså.

Kommentaren blir møtt med heiarop og applaus fra ytre venstre på sosiale medier. «Sylvi Listhaug må være først i køen når «giljotinen hentes frem», skrives det eksempelvis.

Det er nå gått over 48 timer etter at dette helt hinsides innlegget ble publisert. Bortsett fra Høyres Mathilde Tybring-Gjedde, har det så vidt meg bekjent vært dørgende stille fra andre toneangivende rikspolitikere, kommentatorer og andre som vanligvis er kjappe på tastaturet i slike situasjoner.

Man skal selvsagt være relativt sneversynt for å ikke merke seg kontrasten til hvordan hele det offisielle Norge, inkludert vi i FrP, med rette har slått ned på hets av andre politikere, sist rundt hetsen mot Lan Marie Berg fra MDG.

Stillheten sier alt

Den øredøvende stillheten i godt over to døgn nå kan med andre ord ikke bety annet enn at de som er våre politiske konkurrenter, politiske motstandere og landets kommentatorer synes kommentaren til Morten P, der han altså påstår at Sylvi Listhaug er ond og sprer gift, er innenfor. Hvordan dette innlegget er et bidrag til å heve debattnivået og unngå ytterligere polarisering er ikke jeg kar om å skjønne. Men, jeg skjønner såpass at når det møtes med dundrende taushet fra et samlet politikk og presse-Norge er det fordi det tross alt gjelder oss i FrP og personen Sylvi Listhaug spesielt.

Et sørgelig, men greit signal til oss ved inngangen til denne valgkampen. Ord som eventuelt nå vil komme i etterkant vil ikke endre på denne oppfatningen.

Men, jeg griper ikke til tastaturet denne søndagskveldenfordi jeg har tenkt å spille ett offer, at jeg syns synd på meg selv, Sylvi Listhaug eller FrP. Jeg skriver fordi jeg som generalsekretær i FrP har behov for å si fra om at dette debattnivået som Morten P legger opp til bør vi alle holde oss for gode til.

MortenP sin utbasunerende kommentar er i tillegg direkte feil.

Elleville påstander

For det første er terrorberedskap og sikkerhet et svært viktig politisk tema. FrP valgte å gå ut av regjering når de andre partiene besluttet å ta en terrorist inn til Norge. Dette politikkområde er viktig, og uenighetene må komme frem. Dette handler ikke om at Sylvi Listhaug eller vi andre i FrP er onde. Det handler om hvordan ansvarlige politikere kan sikre tryggheten for våre innbyggere. Kamp mot høyreekstremisme, radikal islam og andre ytterliggående miljøer er alle en del av kampen som må tas. Og ja, innvandringspolitikken er også en del av dette, enten MortenP liker det eller ikke.

Det er selvsagt lov å være dypt uenig i FrPs politikk. Det er det fantastiske med demokratiet det at vi kan ha et offentlig ordskifte og få debattert våre ulike meninger. MortenP velger derimot å male hat med bred pensel, og beskylde FrP for å ha hjerte bare for oss selv. Det er helt elleville påstander.

Jeg tviler på at det går inn hos kommentatoren, men la meg kort nevne at FrP bare det siste året blant annet har bidratt til å øke minstepensjonen for enslige, bidratt til å fjerne underreguleringen og sikret at pensjonistene ikke skal tape kjøpekraft så lenge lønnstakere ikke gjør det, at midlene til psyskisk helse for barn og unge er blitt økt betydelig og at kampen mot ensomhet blant eldre er styrket. Nå står kampen om å sikre alle tilgang på nye og livsnødvendige medisiner når behovet oppstår. Mye ondskap der altså.

MortenP skriver at han gruer seg til «innvandringsdebatten som vil komme». Det er åpenbart at det altså er dette politikkområdet som gjør at FrP-lederen er ond. Dette er nok ikke MortenP alene om å mene.

Det florerer av beskyldninger og angrep på oss i FrP og Sylvi Listhaug som person på grunn av vår restriktive og strenge innvandringspolitikk.

Dessverre er det ikke slik at Norge bør eller kan åpne grensene for alle som vil komme til landet. Det er ikke bærekraftig, det utgjør en sikkerhetsrisiko, og det vil rive fundamentet for hele vårt velferdssystem.

Det er videre ikke ondskap å forsøke å stanse migrasjonen over Middelhavet. Det handler om å stanse en kynisk industri av menneskesmuglere, og sørge for at færre legger ut på en ekstremt farlig reise, som så alt for ofte ender med død og fortvilelse. Det handler også om å hjelpe flest mulig mennesker som lever i en forferdelig situasjon. Vi hjelper flest dersom vi setter inn ressursene i nærområdene til der de store krisene er. Det er et faktum som gjør meg veldig trygg på at vårt standpunkt er det motsatte av ondskap.

FrP = liberalistisk folkeparti

FrP står for det diametralt motsatte av terroristen fra 22. juli og andre høyreekstremistiske personer og grupperinger.

Vi tar sterk avstand fra forskjellsbehandling av mennesker basert på kjønn, religion, legning eller etnisk opprinnelse, og vi vil verne om de rettighetene som Grunnloven legger opp til, som eiendomsrett, næringsfrihet, den personlige frihet, ytringsfrihet, trosfrihet og organisasjonsfrihet. Ja, vi definerer oss selv som et liberalistisk folkeparti.

Det koster derfor selvsagt ikke meg en kalori å slå fast at høyreekstremister skal og må bekjempes, på samme måte som ekstreme islamister og andre ytterliggående miljøer som lefler med tanken om å bruke vold i demokratiet vårt. Det å komme med insinuasjoner om en eller annen kobling mellom terroristen fra 22. juli og FrP er derfor totalt useriøst og feil. Han meldte seg jo ut av FrP fordi han selv erkjente at han ikke støttet vår politikk. Resten av historien kjenner vi vel nå alle.

Et kaldere samfunn

Det må være lov å ha tøffe og tydelige debatter i det offentlige ordskiftet, også om tema som innvandring, integrering, sikkerhet og beredskap. Dette er viktige debatter som omhandler folks trygghet i hverdagen og velferdssamfunnets fremtid. Vi kommer aldri til å beskylde våre politiske motstandere for å være onde, eller lignende hatefulle merkelapper som MortenP velger å gjøre overfor Sylvi Listhaug. Det vil bare være med på å gjøre samfunnet og demokratiet vårt kaldere.

Morten P, jeg er i likhet med deg svært interessert i fotball. Din kommentar mener jeg kvalifiserer til direkte rødt kort. Jeg trenger ikke å benytte meg av VAR for å komme til den konklusjonen.

Mer informasjon