Foto:Privat © © Per Arne Vatnøy

Politikk

KS Landsting 2024: Truls Gihlemoen ny gruppeleder for FrP i KS

Truls Gihlemoen (Innlandet) og Renate Møgster Klepsvik (Vestland) ble onsdag valgt inn i Hovedstyret i KS. KS er kommunesektorens arbeidsgiver- og interesseorganisasjon, og avhold Landsting for denne valgperioden i Trondheim 13.-14 februar.

Etter FrPs gode kommunevalg sist høst deltok hele 26 FrPere som delegater på Landstinget. Politisk vedtok Landstinget hovedprioriteringer for kommunesektoren for perioden 2024-27, samt en rekke uttaler knytt til flyktningesituasjonen, inkludering og rekruttering, kommuneøkonomi, totalberedskap, natur og arealforvaltning og Nasjonal Transportplan (NTP). FrPs delegasjon fikk satt sitt preg på en rekke av uttalene, men stemte i sin helhet i mot uttalen om natur og arealforvaltning.

Mer lokal selvstyre

- Vi kunne ikke stå inne for teksten i denne uttalen, sier avtroppende gruppeleder for FrP i KS Terje Søviknes.

– Vi ønsker størst mulig lokal selvstyre i arealsaker, og minst mulig overstyring fra fylkeskommune, Statsforvalter og andre statlige sektormyndigheter.

Under valgene til Hovedstyre og Landsstyre fikk FrP god uttelling. Truls Gihlemoen overtar nå som FrPs gruppeleder i KS, og skal sammen med Renate Møgster Klepsvik representere FrP i KS Hovedstyre. I KS Landsstyre fikk FrP inn Svein Erik Inbjo (Rogaland) og Liv Gustavsen (Akershus).

Spenning knyttet til valg av KS-leder

Størst spenning var det knyttet til valg av KS-leder for perioden 2024-27. FrP, H, KrF og V gikk for gjenvalg av Gunn Marit Helgesen (H), mens AP, SP, SV og MDG fremmer Aud Hove (SP) som motkandidat. Etter en thriller-votering, der delegatene fra Samfunnsbedriftene ble tungen på vektskålen, ble Gunn Marit Helgesen valgt som leder for fire nye år.

- Vi svært godt fornøy med både politisk uttelling og de samlede valgene på Landstinget, konkluderer Truls Gihlemoen. Vi hadde en solid landstingsgruppe som jobbet godt med sakene underveis i Landstinget, og nå ser Renate og jeg frem til å ta fatt på arbeidet i KS Hovedstyre. Vi håper resten av FrPs kommune- og fylkespolitikere vil bruke oss aktivt i fortsettelsen, avslutter Gihlemoen

Mer informasjon