Christian Tybring-Gjedde, smilende foran en steinvegg. Portrett. Foto
© Bjørn Inge Bergestuen

Kun FrP vil presse på for IS-domstol

Forslaget om å be Norge som medlem av sikkerhetsrådet jobbe for å opprette en straffedomstol for mistenkte IS-terrorister, får kun FrPs støtte.

– Det er urovekkende at det kun er FrP som viser et aktivt initiativ for å få på plass en straffeprosess mot IS-terroristene. Norge burde utvise en lederrolle for å få på plass rettssikre prosesser for de verste krigsforbryterne siden andre verdenskrig, sier Christian Tybring-Gjedde.

De andre partiene er svært problemfokuserte i sin argumentasjon på hvorfor de ikke støtter FrPs forslag, og peker blant annet på at Russland og Kina har utvist skepsis mot en internasjonal straffedomstol tidligere.

– Selvsagt hadde det ikke vært lett å få dette til diplomatisk. Da hadde det i så fall allerede vært gjort. Men vi får jo stadig høre at Norge er en humanitær stormakt og at vi har et svært dyktig diplomati. Da burde vi i det minste prøve ulike fremskritt. Da FrP var i regjering jobbet vi aktivt med dette, men da vi forlot regjeringen stanset initiativet tilsynelatende helt opp, sier Tybring-Gjedde.

Har ikke oversikt

Ingen har oversikt over hvor mange fengslede eller internerte mistenkte IS terrorister som finnes i regionen. Bare i AL-Hol leieren skal det være over 60.000 mennesker.

- Når både regjeringen og Stortinget toer sine hender i denne saken, og nekter å gjøre noe aktivt, svikter vi både ofrene for IS og rettssikkerheten til de mistenkte. Det virker som de fleste har glemt at IS anførte noe av den mest brutale terror og krigføring verden har sett. At vi nå lukker våre øyne og håper på at noen andre skal rydde opp, er særdeles skuffende, sier Tybring-Gjedde.