Familie (to voksne, en som triller barnevogn og en som leier et lite barn) sett bakfra. På tur i skogen, brunt underlag og omgitt av grønne trær. Foto.
© Colourbox

Familie og oppvekst

– La familiene bestemme selv

Fremskrittspartiet vil gi familiene større frihet til å bestemme over sin egen hverdag, og vil derfor blant annet la foreldre fordele permisjonen selv.

Silje Hjemdal er stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet. Hun mener småbarnsfamilier bør tenke seg nøye om før de går til valgurnene i høst.

– Hvem som styrer kan ha mye å si for familiens hverdag. Hvis man for eksempel ønsker seg mer frihet, både økonomisk og i hverdagen, så er Fremskrittspartiet det rette valget, sier hun.

Vil fjerne tredelingen

Hjemdal forteller at FrP vil endre ordningen med tredelt foreldrepermisjon for å la familiene kunne bestemme mer selv.

– FrP har foreslått å la familiene bestemme fordelingen av foreldrepermisjonen selv. Alle familier er forskjellige og vet selv best hva som passer for dem. Vi vil gi familiene frihet til å styre sin egen hverdag. Dessverre stemte Stortingets flertall ned forslaget jeg og FrP fremmet i vår, men vi gir oss ikke. Det bør være opp til familiene – og ikke politikerne – å bestemme over deres egen hverdag, slår hun fast.

Det bør være opp til familiene – og ikke politikerne – å bestemme over deres egen hverdag, mener Silje Hjemdal. © Bjørn Inge BErgestuen

Økte stønader og løpende barnehageopptak

Hjemdal påpeker at FrP har sikret flertall for økte stønader til familier, og at partiet ønsker løpende barnehageopptak for å sikre familien barnehageplass om de trenger det når barnet er fylt ett år.

– Stønader til familier er økt med støtte fra FrP. Barnetrygden er et godt eksempel på det. Vi ønsker også å videreføre kontantstøtten, men vi vil gjøre noen endringer slik at den ikke lenger skal kunne gi uheldige utslag knyttet til integrering. I tillegg er FrP positive til å bedre stønadsordningene til studenter som får barn, sier hun, og fortsetter:

– Vi har gode ordninger for foreldre og familier i Norge sammenlignet med mange andre land. Likevel kan mye også bli bedre. Når det f.eks. gjelder barnehageplasser, ser vi jo at det kan slå uheldig ut for familier som har barn født i desember. De har ikke lik rett til barnehageplass når barnet er ett år, og risikerer i mange tilfeller å måtte vente helt til august året etter. Fremskrittspartiet vil ha løpende barnehageopptak, slik at alle barn sikres barnehageplass når de fyller ett år. Så må det selvsagt være opp til familiene å bestemme om, og når, barnet skal starte i barnehagen.

Vi vil gi familiene større frihet

Les mer om FrPs familiepolitikk her

Må sikre flere jordmødre

Hun poengterer også at partiet ønsker å få til et løft for å sikre flere jordmødre og helsearbeidere, i tillegg til å sikre et godt fødetilbud i hele landet.

– Flere steder i landet ser vi mangel på jordmødre. FrP er tydelige på at dette bare kan løses gjennom flere utdanningsplasser og bedre lønn. Når det snakkes om mangel på helsearbeidere de kommende årene, glemmer man ofte dem som bokstavelig talt skal ta imot neste generasjon. I revidert statsbudsjett fikk vi flertall for at det skal legges frem en opptrappingsplan fra regjeringen for å sikre flere helsearbeidere, også jordmødre. FrP forventer at planen inneholder en kraftig økning i studieplasser. Bare for jordmødre må antallet plasser dobles for å dekke behovet, sier Hjemdal.

– FrP vil beholde dagens fødetilbud med små fødestuer, mellomstore fødeavdelinger og store kvinneklinikker, og er imot en sentralisering av fødetilbudet. Mindre fødeavdelinger må fordeles slik at det blir en nærhet til tilbudene. Vi mener det er behov for flere jordmødre i kommunene, og det var derfor lovkravet om jordmorkompetanse i kommunene ble gjeninnført mens vi satt i regjering. Når kommunene har fått økt ansvar for oppfølgingen av dem som har født, er det viktigste tiltaket å sikre at det er nok jordmødre utdannet til å fylle stillingene i både spesialisthelsetjenesten og kommunene, legger hun til.

Silje Hjemdal

En enklere og tryggere hverdag

Hjemdal forklarer at Fremskrittspartiet vil styrke den nybakte familien på mange ulike måter.

– Vi vil støtte opp om ideelle organisasjoner som tilbyr oppfølging under svangerskap og hjelp til sårbare familier i barns første leveår, som supplement til kommunens tilbud. En god hjelp i denne perioden vil foreldre og barn kunne nyte godt av gjennom hele livet. Vi ønsker også å la foreldrene selv få avgjøre fordeling av foreldrepermisjonen slik det passer for dem og deres hverdag, og at begge foreldre skal ha selvstendig opptjenings- og uttaksrett for fødselspermisjon og foreldrepenger. I tillegg vil vi lovfeste retten til barnehageplass fra barnet er ett år, uavhengig av når på året barnet er født. Det handler om å gi familiene, foreldre og barn, en enklere og tryggere hverdag, avslutter hun.

FrP vil gi familien større frihet til å bestemme over sin egen hverdag.