Foto. Thomas Klingen
© FrP

– Landets beste skolepolitikk

Thomas Klingen satte fokus på valgfrihet og Fremskrittspartiets skolepolitikk i sin tale til Landsmøtet.

Thomas Klingen, landsmøtedelegat fra Viken, benyttet anledningen til å snakke om valgfrihet og skolepolitikk da han gikk på talerstolen under landsmøtets generelle politiske debatt fredag.

– Det er kun ett parti som setter valgfriheten til elevene først, og det er Fremskrittspartiet, konstaterte han.

Utdanning tilpasset fremtidsdrømmene

Klingen poengterte viktigheten av fritt skolevalg og et mangfold i skoletilbudet med for eksempel private soler som tilbyr alternative læringsforløp slik at det blir mulig å lykkes for alle elever.

– Vi bør ha større fokus på valgfagene slik at hver enkelt elev kan tilpasse utdanningen etter fremtidsdrømmene sine, mente Klingen.

Vil ha anonym retting

Han trakk også frem at elevenes skolegang må styrkes i form av anonym retting av heldagsprøver.

– Det er kun Arbeiderpartiet som står igjen og tenker at det ikke gjøres forskjell på folk. Også klagemulighetene på muntlig eksamen er svekket. Derfor har FrP foreslått filming av muntlig eksamen sånn at elevene faktisk kan klage på vurderingen av den reelle opptredenen.

FrP har landets beste skolepolitikk

Klingen var også tydelig oppgitt over at Høyre får æren for god skolepolitikk i Norge.

– Det eneste de gjør er å trykke kopier på FrPs forslag og gjenta dette. Vi har landets beste skolepolitikk, og vi må løfte den opp og frem – noe jeg også synes vi har kommet godt i gang med, sa han, og avsluttet:

– Kjære Arbeiderpartiet, kjære frihetshatere: La folk få lov til å ta sine egne valg og ha friheten til å velge det som er best for hver og en – ikke dere som tror dere vet best! Det er nemlig kun personer som får bestemme over sitt eget liv som kan leve et fullkomment liv. For uten frihet er vi ingenting.

Mer informasjon