Stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad.
© @Håkon Rusdal/Fremskrittspartiet

Næringsliv

Likestilling skapes – den vedtas ikke

Stortinget har nå vedtatt at styrer i bedrifter av en viss størrelse, minimum skal bestå av 40 prosent av hvert kjønn. Sivert Bjørnstad mener loven feier de faktiske utfordringene med lav kvinnerekruttering under teppet.

Etter forslag fra regjeringen er det nå vedtatt nye krav til kjønnsbalanse i norske styrerom av en viss størrelse. Sivert Bjørnstad sitter i Næringskomiteen på Stortinget for Fremskrittspartiet, og han mener det blir for enkelt å tro at likestilling kan løses gjennom å slå med vedtaksklubben på Stortinget.

- Med den logikken kan man vedta forbud mot fattigdom på Stortinget og smile stolt over at nok et samfunnsproblem er løst, sier Bjørnstad.

Han er opptatt av at den lave kvinneandelen i norske styrerom har en årsak, enten det er holdninger, rekruttering, kultur eller annet. Disse utfordringene fordufter ikke bare fordi man fatter et vedtak i Stortinget, mener Bjørnstad.

- Fremfor å finne ut hvorfor kvinnedeltakelsen er lav og hvordan den kan økes, velger man fra politisk hold å vedta kvinnelig deltakelse, gi seg selv et klapp på skulderen, og så tro at utfordringen med lav kvinnedeltakelse er løst, sier han.

Legger lokk på årsakene

Kvinnerekrutteringen til næringslivet har vært lav over lang tid, og kun 20 prosent av styrevervene i landet er bekledd av kvinner. Det har både bedrifter og samfunnet ellers et ansvar for mener Bjørnstad, men at et inngripende og byråkratisk lovverk ikke er løsningen.

- Vi må sørge for at det er attraktivt for kvinner å engasjere seg i næringslivet, og vi må sørge for at næringslivet i større grad ønsker å rekruttere kvinner. Kravet regjeringen innfører, sørger for kvinnelig representasjon – ikke fordi bedriftene vil, men fordi de må.

Bjørnstad mener vi selvfølgelig vil se en drastisk økning i andelen kvinner i bedriftsstyrer når det nye lovkravet om kjønnsbalanse trer i kraft, men at det er naivt å tro at dette skjer fordi at man over natta får en holdningsendring i næringslivet, eller at man har blitt flinkere til å løfte kvinner opp og frem.

- Hvor mange av kvinnene som er reelle deltakere i styrer, fordi man har interesse, kunnskap og kompetanse, og hvor mange av kvinnene som sitter i styrer fordi de vil hjelpe et familiemedlem med å oppnå lovkravet, vil vi aldri få vite. Den utfordringen legger lovkravet lokk på. Det er synd for både næringslivsutviklingen og for å vite hvordan ståa faktisk er i likestillingen, sier han.

Bjørnstad sitter i Næringskomiteen på Stortinget, og ser at norske bedrifter har mer enn nok å stri med om dagen. Han mener at det siste bedriftseiere bør bruke tiden sin på er å dra på jakt etter folk med «riktig» kjønn til å sitte i styrene sine.

- Målet må være at vi sikrer økt kvinnedeltakelse gjennom å løfte opp kvinner, og gjennom å skape en kultur som tilrettelegger for kvinnelig deltakelse, fremfor at man plasserer kvinner i styrer for å oppnå lovkravet, avslutter han.

Mer informasjon