FrPs Partileder, Sylvi Listhaug, kritiserer hovedlinjene i regjeringens politikk etter den høytidelige åpningen av det 168. Stortinget

Innvandring og integrering

Listhaug kritiserer Støre etter trontalen: – Stikker hodet i sanden

Under den høytidelige åpningen av Stortinget leste Kongen hovedlinjene i regjeringens politikk for det kommende året. I talen ble ikke den eskalerende voldssituasjonen i Sverige og potensiell smitteeffekt til Norge nevnt med et ord. Frp-leder Sylvi Listhaug kritiserer Støre for å stikke hodet i sanden.

- Kriminaliteten i Sverige er helt ute av kontroll og vi ser ikke noe lignende i sammenlignbare land. Bomber, granater og drap nærmer seg å være dagligdagse hendelser. I vårt naboland snakkes det om å sette inn Forsvaret for å bistå politiet for å få kontroll med situasjonen. Frp har advart mot svenske tilstander i en årrekke, sier Listhaug.

Frp har advart mot svenske tilstander i en årrekke.

- Først de siste ukene har regjeringen våknet og startet å ta situasjonen i Sverige og den økende ungdoms- og gjengkriminaliteten i Norge på alvor. Det trodde vi helt til vi hørte Trontalen. Her er ikke dette temaet nevnt med et ord, selv om det kommer advarsler fra flere i både Politiets Fellesforbund og Kripos om at utviklingen i Norge også er svært bekymringsfull. Fra januar i år og frem til august har antall anmeldelser for vold i aldersgruppen 10-17 år i Oslo politidistrikt, økt med 74 prosent sammenlignet med samme periode i 2022.

- Svenske kriminelle nettverk er tilstede i flere fylker. Da er det oppsiktsvekkende at regjeringen ikke nevner dette med et eneste ord i en tale som skal oppsummere regjeringens viktigste politikk for tiden fremover, sier Listhaug.

Allerede i 2017 reiste Listhaug til Rinkeby utenfor Stockholm for å lære av hva svenskene hadde gjort feil. Det var ille da, men seks år etterpå er situasjonen helt ute av kontroll.

- Nå bør regjeringen lære av alle feilene som har blitt gjort i Sverige. Jeg forventer at statsministeren tør å ta debatten om hvordan vi kan begrense smitteeffekten mest mulig over grensen, i stedet for å stikke hodet i sanden, sier Listhaug.

- Løsningen er bedre forebygging, strengere straffer for dem som begår kriminalitet, tøffere konsekvenser for de som er under den kriminelle lavalder og en innstramming i innvandringspolitikken slik at vi bremser antallet som kommer til Norge. Som den svenske statsministeren sier: Problemene i Sverige skyldes en «ansvarsløs innvandringspolitikk og en mislykket integrasjon». Vi må erkjenne at også Norge har store utfordringer, sier Listhaug.

Mer informasjon